Hoppet rasar i handeln – bara e-handlarna ser ljuset

"Inte att undra på att många handlare är mer pessimistiska".

Vem ska jag tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här? Det frågade sig Thomas Di Leva i låten "Vem ska jag tro på?". Och det frågar sig även handlarna just nu när smittan skenar och restriktionerna skärpts.

Handelsbarometern för januari visar att framtidsförväntningarna sjunkit i både butiker, e-handeln och partihandeln - för andra månaden i rad. Faktum är att det bara är e-handlarna som ser en strimma av hopp.

Annons

Den senaste tidens pandemirestriktioner kom olägligt för många handlare som hade hoppats på att avsluta året starkt med en god julförförsäljning och en välbesökt mellandagsrea. När så inte blev fallet och vi nu anlänt till årets svagaste försäljningsmånader är det inte att undra på att många handlare är mer pessimistiska, säger Karin Johansson, avgående vd på Svensk Handel, i ett uttalande.

Index är nu nere på 89, en bra bit under den neutrala nivån 100. En av förklaringarna är att e-handlarnas framtidstro dämpats med 6,2 enheter jämfört med i december. Men de håller sig trots det på den positiva sidan av gränsen med ett index på 109.

Vi har sett att e-handeln gått starkt under pandemin och det är inte förvånande att det nu enbart är e-handlare som har positiva framtidsförväntningar. Tappet kanske är något större än förväntat, men en av förklaringarna kan vara el-, bensin- och dieselpriser som skjutit i höjden, vilket givetvis påverkar övrig konsumtion, säger Karin Johansson.

Mest deppigt är det i sällanköpsvaruhandeln, som backar 13,9 enheter och landar i ett index på 88,1.

Vi vet med oss att sällanköpsvaruhandeln är den bransch som drabbas hårdast av restriktioner och uppmaningar till hemmajobb och att undvika större sociala sammanhang, vilket återigen bevisas i månadens mätning. Vi hoppas nu att den värsta smittspridningen ska avta och att restriktionerna så småningom avvecklas, avslutar Karin Johansson.

Annons