Hotellindustrins största utmaningar – och lösningar

Hotell idag använder lika många IT-system som de har rum. Men med många system kommer många problem. Hur löser världens främsta hotell utmaningarna med digitalisering för att skapa gästupplevelser i världsklass?

Många gäster upplever nog att semester och hotellbesök är synonymt med att logga ut från arbetsplats, skärmtid och digital hets. Skärmtiden lyckas hotellgästen förhoppningsvis undvika, men dagens hotellupplevelser innebär minst lika mycket digitala möten och trösklar som ens vardag i övrigt. Förhoppningsvis upplever inte gästerna detta - men hotellpersonalen och verksamheten i stort gör definitivt det. Hotellindustrin genomgår en digitalisering på alla fronter och inte minst när det gäller alla olika system som gäster checkar in eller betalar med.

Ladda ner Adyens kostnadsfria guide här

En av digitaliseringens ofrånkomliga effekter för hotellindustrin är att personalen tvingas tampas med en uppsjö olika IT-system och integrationer för att kunna upprätthålla all digitalt uppkopplad service som gästerna tar del av. Systemet för check in, minibaren, förbeställningar via en bokningssida, upplevelser på spa, cocktailbaren, room service. Listan kan göras lång men problemen ser likadana ut på varje hotell. Kostnaderna för IT-lösningar skenar, personalen tvingas lära sig och arbeta inom olika program som inte kommunicerar med varandra och kundens information och köpbeslut kan inte följas i ett överblickbart system som gör livet lättare för såväl gäst som personal.

De olika systemen innebär att hotellet inte kan analysera och följaktligen förbättra gästens upplevelse i ett och samma system för den data som gästens olika transaktioner producerar. För att motarbeta problemen som digitaliseringen innebär kan hotellen samla alla sina IT-integrationer på en och samma plattform för att förenkla livet för personal, gäst och hotellet som varumärke i framtiden. En betalningsplattform kan enkelt integrera alla de system som implementerats och tillåta personalen att kunna göra det de är bäst på, istället för att behöva jobba med teknisk krishantering när bokningar och beställningar faller mellan stolarna bland alla IT-system.

  • Hotellpersonalen är utbildad i att ge service och upplevelser i världsklass. IT-integrationer och data i mängder ska stödja det uppdraget, inte omöjliggöra det. Adyen jobbar med flera av världens bästa hotell för att säkerställa att alla former av betalningar kan ske i ett system i bakgrunden, med syftet att göra livet enklare för personalen och gästupplevelsen bättre för gästen, säger Tobias Lindh, VD för Adyen i Norden & Baltikum.

Adyen har sammanställt en kort, kostnadsfri guide med tre av de viktigaste utmaningarna hotellindustrin står inför när det gäller digitalisering och betalningar. Ladda ner guiden här.