HUI ändrar prognosen – så påverkar Covid-19 handeln

Tillväxt i flera kategorier.

Pandemins effekter blir som väntat oerhört kännbara, även på lång sikt. Nu reviderar HUI Research sin BNP-prognos för 2020 och det rejält. Man går från förväntade 0,5 till -4,6 procent. Siffror som hade kunnat vara ännu dystrare om inte dagligvaruhandeln rusat och energipriserna fallit. Även hushållens konsumtion väntas landa på negativa 4 procent.

Vi kan inte ha över en halv miljon människor permitterade från sina jobb hur länge som helst. Sättningen i konsumtionen har på kort sikt varit betydligt mildare i Sverige än i grannländerna, men framöver måste man få bukt med smittspridningen för att ekonomin ska komma igång. Det är helt avgörande, säger Ola Nevander, analytiker på HUI Research, i ett pressmeddelande.

Annons

Inom handeln har kategorin kläder och skor lidit svårt sedan Covid-19:s intåg. Framför allt har de fysiska butikerna drabbats hårt. Dagligvaruhandeln har varit ljuset i mörkret, tillsammans med bygg och trädgård, som fått sig ett lyft. Men den stora vinnaren är förstås e-handeln.

Inte minst äldre konsumenter har vant sig vid att e-handla under krisen och jag tror att i princip alla retailkedjor funderar över hur butiksbeståndet ska se ut om ett år. Kraftig digitalisering och utbudsskiften i städerna kommer att sätta ramarna för detaljhandeln framöver, konstaterar Ola Nevander.

HUI:s reviderade prognos:
(tidigare prognosen inom parentes)

BNP: -4,6 (0,5)
Hushållens konsumtion: -4,0 (1,4)
Dagligvaror: 5,0 (3,0)
Sällanköpsvaror: -1,0 (1,5)
Bygg: 7,0 till 12,0 (2,0)
Kläder: -15 till -25,0 (1,0)
Sport & fritid: 0,0 (0,0)
Hemelektronik: 2,0 till 5,0 (1,0)
Möbler: 2,0 (2,0)
Total detaljhandel: 1,5 (2,0)
Övrigt: 0,0 (2,0)

Annons