Till vardags studerar Simon Sleman till civilekonom på Jönköping International Business School. Men på fritiden ägnar han sig åt sin nyligen startade e-handel HundStil.com.
Det var när Simon själv blev hundägare för drygt ett halvår sen som han upptäckte att många hundprodukter mest var gjorda för slit-och-släng.
- Som nybliven hundägare tillsammans med erfarna hundägare i familjen kände vi att utbudet av hundartiklar med fokus på hållbarhet, kvalitet och stil var väldigt begränsat. Valet föll därför på att sikta in oss på en e-handelssida med premiumprodukter till hundar för den stilmedvetna hundägaren.
Hans passion för webbdesign och webbutveckling i kombination med ett stort hundintresse ledde till slut till en egen e-butik.
- När jag började studera på högskolan för ett par år sedan växte mitt intresse för att starta upp en e-handel, säger Simon.
- Mina lärdomar från studierna har jag använt som diskussionsunderlag med min flickvän och hennes familj vilket lett fram till en rad olika idéer om hur vårt upplägg skulle kunna se ut.
Olika bakgrunder blev en styrka
Simon har rollen som vd men bakom e-butiken står även Simons flickvän och hennes föräldrar, som är delägare. Ingen av personerna i familjeföretaget har sysslat med just e-handel förut.
Bland delägarna i HundStil finns en sjuksköterska, en utbildad butikschef som jobbar inom modebranschen och en person med erfarenhet från logistikområdet. Men en sak har de alla gemensamt - nämligen ett stort intresse för hundar.
- Två av oss gillar att hålla på med marknadsföring och sociala medier och två av oss med ekonomi och bokföring. Samtliga har dock ett stort hjärta för hundar och är hundägare sedan lång tid tillbaka.
Enligt Simon gör deras varierande intressen, ålder och yrkeserfarenheter att de kompletterar varandra bra. Något som man annars hade kunnat tro skulle vara svårt att förena i ett företag.
- Mixen av ålder, erfarenhet och kompetens ser vi som en styrka då vi haft lätt för att dela upp ansvaret inom respektive delägares intresseområden.
Varit igång i tre månader
Efter att ha påbörjat arbetet med HundStil i mitten av 2018 lanserades onlinebutiken i mars i år. E-butiken har sitt säte i Jönköping och samarbetar med ett lager i Stockholm. Hemsidan säljer allt från hundkoppel och hundhalsband till hundleksaker, hundbäddar och hundgodis. Varorna köper de in från Europa och Tyskland.
- Vi har haft igång verksamheten i tre månader och har fått kunder runt om i hela landet. Antalet besökare på sidan växer konstant, berättar Simon.
Valet att starta just en onlinehandel istället för en fysisk butik verkar ha varit givet redan från början. Delägarna i HundStil har själva finasierat sitt företag.
- Vi tyckte att det kändes spännande och utvecklande att starta upp just en e-handel.
E-handeln får in ett par order om dagen, varav snittordern ligger på strax under tusen kronor. En hel del beställningar innehåller två eller fler produkter, vilket de är glada för.
Testar influencer-marketing
Eftersom HundStil.com är ett nystartat företag så provar de sig fortfarande fram med vilken typ av marknadsföring som fungerar bäst för deras sajt. Nyligen valde familjeföretaget att testa på att samarbete med en influencer som marknadsför sina favoritprodukter från HundStil.com på sociala medier. Och det är någonting som de kan tänka sig att göra igen.
- Hittills är vi nöjda med samarbetet. Det har väckt intresse för HundStil.com och trafik till våra kanaler.
- I vår marknadsföring har vi testat oss fram genom annonsering i olika sociala medier såsom Instagram och Facebook samt olika former av Google-annonser. Vi är fortfarande i ett skede där vi försöker förstå vilka som ingår i vår huvudsakliga målgrupp och hur vi bäst kan rikta oss mot just den kategorin.
Lokaliserat ut tjänster
För att kunna kombiera sina studier med sin e-butik har Simon valt att lägga ut tjänster kring betalning, bokföring och transportupplägg på andra aktörer. Just automatisering och systemintegration har varit en viktig del för att få e-handeln att fungera.
- Att få systemen att lira ihop gör livet så mycket enklare för ett litet företag som behöver lägga mycket kraft på att synas i ett uppstartsskede.
Processen med att starta en e-handel upplevde Simon inte som något krångligt i sig. Det största arbetet för honom har varit att bygga upp själva hemsidan.
- Det är klart att man lagt många, många timmar på att bygga upp hemsidan med alla produkter, bilder, kategorier och storleksguider, men det har samtidigt varit extremt lärorikt, berättar han.
- En utmaning i att starta upp en e-handel är att finna bra partners att jobba med. Vi har valt att samarbeta med en lyhörd och flexibel leverantör som delar vår syn på marknaden för hundprodukter och den potential som näthandeln erbjuder.
Till andra som går i tankarna på att starta upp en e-handel rekommenderar Simon dem att våga prova sin idé.
- Har man en idé som man tror på så rekommenderar jag att man vågar prova sig fram genom att identifiera marknaden, göra en budgetkalkyl och prata med andra som driver e-handel och be dem om tips och råd.
Tänker långsiktigt
Inför framtiden hoppas Simon att HundStil kan bli en e-butik som kunderna har som sitt förstaval, en "go to" när det kommer till hundprodukter inom hållbarhet och stil.
- Vårt mål framöver är att bli en e-handel som människor alltid vänder sig till när de vill handla hundprodukter hållbart med både kvalitet och stil.
Han vill inte att HundStil ska vara ett företag som pressar priser, utan som utvecklas långsamt och långsiktigt. Genom att vara en liten och personlig e-handel tror Simon att de ha en fördel på marknaden. Kundupplevelsen är en viktig del i det hela, menar han.
- Det ska vara lätt att hitta på sajten och vi vill förmedla en härlig känsla. När man får hem produkten ska man känna att man har köpt någonting extra. Vi är snabba att svara på frågor och funderingar. Sen är det ju en viss utmaning att inte kunna möta kunden, när man har en näthandel.
Efter studierna säger Simon att han gärna hade jobbat mer med sin e-butik.
- Får vi fart på bolaget så hade det varit en dröm att jobba heltid med det. Men det är en lång väg dit.