Enligt ett pressmeddelande från den 23 september 2025 kommer åtgärderna att innebära en ny strategi, en tydligare roll för ICA Gruppen som moderbolag och nya ledningsstrukturer.
Vi vet att kundernas prisfokus är här för att stanna och vi måste säkerställa att vi har ett konkurrenskraftigt kunderbjudande oavsett matprisinflation, säger Nina Jönsson, vd för ICA Gruppen.
Med omvärldsläget och de investeringar vi behöver göra framåt behöver vi sänka våra kostnader och jobba mer effektivt tillsammans.
Som en del av omstruktureringen kommer ICA Gruppens koncernledning att minskas från och med årsskiftet. Den nya ledningen kommer att bestå av vd för ICA Gruppen, CFO för ICA Gruppen och dotterbolagens verkställande direktörer. Samtidigt får ICA Sveriges ledningsgrupp ett utökat, samordnat ansvar för områdena Strategi, HR och Kommunikation för hela koncernen.
Parallellt inleds en översyn av hela koncernens strategi, där målet är att bygga strategier utifrån varje enskilt dotterbolags förutsättningar.
Skiften inom bland annat digitalisering och hållbarhet ger oss stora möjligheter men kräver samtidigt snabba anpassningar för att kunna överträffa kundernas förväntningar, säger Nina Jönsson.
De planerade kostnadsbesparingarna kommer att medföra övertalighet, främst inom nuvarande koncernfunktioner och ICA Sverige. Detaljerna kring den nya organisationens struktur och hur många anställda som berörs kommer att färdigställas under hösten och presenteras för de berörda i december.