Hur klarar Ni av Er kundtjänst till kommande högsäsong?

Det står inte på förrän orderingången ökar under black week och sedan toppar fram tills några dagar innan jul. Många svenska E-handlare planerar nu för fullt hur man ska klara av årets högsäsong.

OnlineFactory kan kanske kan bli en del av Er lösning. Vi är ett outsourcingbolag med verksamhet i Manila på Filippinerna. Vi har specialiserat oss på outsourcinglösningar för svenska e-handlare bland annat inom kundservice. Vi är idag drygt 130 anställda ifrån 15 olika länder som arbetar tillsammans med några av Sveriges största och främsta E-handlare men även med små nystartade e-handlare.

Under förra årets högsäsong så utökade vi vårt Nordiska team med 20 heltidsanställda under perioden november till januari. Våra kunder lyckades att hålla mycket goda svarstider i sin kundsupport. Flertalet av dessa temporärt anställda agenter  står nu redo för att återigen hjälpa svenska e-handlare under årets högsäsong. Hur ser OnlineFactory´s koncept ut för att bemanna upp under den svenska högsäsongen?

”I grunden rekryterar vi in dedikerade agenter för varje kund. Vi tror på devisen att ha rätt person på rätt plats. Med dedikerade agenter kan vi verkligen rekrytera in just den kompetensen som efterfrågas av respektive kund. Vi är inte och vill inte vara en enkel svarstjänst. Vi vill tillhandahålla en specialiserad kundtjänstlösning för svenska e-handlare”, svarar Operations Manager Johan Jedåker.

Johan berättar vidare att företaget även kan hjälpa mindre e-handlare genom att dela på en resurs mellan några mindre kunder. Dessutom så har inte alla OnlineFactory´s kunder sin högsäsong samtidigt så man har även möjlighet att använda agenter ifrån andra projekt som redan kan Svensk E-handel och kundtjänst till nya kunder under högsäsongen. Inom vilka kanaler erbjuder Ni kundsupport?

”Vi arbetar idag i samtliga kanaler som telefon, mail, chatt och sociala medier. Vi arbetar uteslutande i våra kunders egna system och utifrån deras egna rutiner. Alla våra kunder har en egen kundservice med egen personal och vi är ett extra team på andra sidan jordklotet när man har behov av oss”, förklarar Johan.

Många E-handlare tvekar om att ta in en outsouringpartner för sin kundtjänst. Man är orolig för att det är komplext att starta upp ett samarbete, kvaliten blir lidande eller att samarbetet blir dyrt helt enkelt.

”Vi har så klart förståelsen för den oron då kundtjänsten är en sådan viktig del av köpupplevelsen. Våra kunder är med redan i rekryteringsprocessen och godkänner de agenter som skall arbeta för dem för att säkerställa kvaliten. Agenterna kan ofta vara igång och ta de enklaste ärendena redan efter 1-2 dagars utbildning. Då vi jobbar i våra kunders system så är start-up tiden mycket snabb. Vi följer sedan ett antal olika nyckeltal för att säkerställa att både effektivitet och kvalité upprätthålls”, säger Johan.

Ett gott bevis på att konceptet verkligen fungerar är att OnlineFactory har växt år för år sedan starten 2013. Just nu växer man snabbare än någonsin och den största tillväxten kommer ifrån redan nöjda kunder som utökar sin kundtjänst hos OnlineFactory.

Är Ni också intresserade av kompletterande kundtjänstlösningar?

Kontakta:
www.onlinefactory.se

peter.eriksson@onlinefactory.asia