Hur mycket kan ni spara på att flytta ert lager?

Siktar ert bolag mot den europeiska marknaden? Då kan ni minska både utgifter, leveranstid och klimatpåverkan genom att flytta lagret ner till Centraleuropa. ”E-handelskunderna blir allt kräsnare, så det här är en riktig win-win”, säger Jonas Heinonen, vd på svenska logistikbolaget Boomerang.

I femton års tid har Boomerang, vars huvudkontor ligger i Estland, distribuerat varor från flera snabbväxande nordiska e-handelsbolag ut i Europa.

När efterfrågan växte sig allt starkare tog Boomerang beslutet att bygga ett nytt lager i den tjeckiska staden Pilsen, något som kan innebära stora besparingar för de som vill nå en stor europeisk kundbas.

Från lagret i Pilsen erbjuder Boomerang:

  • Geografisk närhet till mer än 300 miljoner konsumenter
  • Mindre miljöpåverkan från transporter
  • Kortare ledtider – 1-2 dagar från beställning till leverans
  • Lägre distributionskostnader
  • Snabbare och enklare hantering av returer

Den största fördelen för e-handlare ligger enligt Jonas Heinonen i besparingen som de kortare transporterna innebär.

”Att lagra, plocka och packa en e-handelsorder kostar förstås också pengar, men 70 procent av totalkostnaden ligger i distributionen. Där kan våra kunder spara väldigt mycket eftersom vårt lager ligger geografiskt rätt”, säger han.

Genom att outsourca hela den fysiska hanteringen av varor till Boomerang kan e-handelsbolagen leva upp till kundernas allt högre krav på snabb orderhantering, och få tid över för att fokusera på kärnverksamheten.

”Tyskland och deras grannländer är de stora tillväxtmarknaderna i Europa. För att lyckas där nere måste allt fungera och vara konkurrenskraftigt, från logistik till returhanteringen. Då blir vårt erbjudande en riktig win-win för alla parter”, säger Jonas Heinonen.

Läs mer om Boomerangs lösningar här!

Vill ni ta hjälp av Boomerang? Maila Jonas för en offert eller frågor här!