Hur undviker du övergivna kundkorgar?

Vad är en övergiven kundkorg? Detta utfall är ganska ovanligt i en fysisk butik. Men i ehandelsvärlden är det bara en dag på kontoret. Det uppskattas att fyra av fem handlare lämnar sina kundkorgar utan att slutföra ett köp.

Trots dina välplanerade strategier kommer kunderna att börja shoppa på din webbplats för att sedan bli distraherade av ett e-postmeddelande, en avisering från en annan plattform eller till och med mänsklig distraktion. Detta utgör grunden för övergivna kundkorgar. Så hur kan du undvika att kundvagnen övergivs?

Förstå vem du ska engagera för att köpa

Att identifiera vem du ska engagera för att göra köp är nyckeln. Du vill inte avbryta köpprocessen för någon som redan ger dig pengar.

Detta kan uppnås genom att använda maskininlärning för att hitta underliggande mönster som förutsäger besökares köpbeteende och uppskattar sannolikheten för att köpa - allting i realtid. Din butiksdata innehåller shoppingmönster så att du kan börja samla in användningsdata i din online butik. Målet är att förstå vad som skiljer kunder som köper från dem som inte gör det och vilka tidigare åtgärder som förutsäger köp. Du kan dela upp kunder i tre grupper baserat på deras köpsannolikhet:

  • Säkra köpare -kunder som sannolikt kommer att göra ett köp oavsett engagemang från butiken eller försäljningsaktiviteter
  • Obeslutna köpare -kunder som kan behöva en försiktig knuff som kan styras mot att köpa
  • Fönstershoppare -kunder som troligtvis inte kommer att göra ett köp oavsett vad du gör.

Obeslutna köpare är dem du bör fokusera på när det gäller att undvika övergivna kundkorgar.

Giosg

Engagera dina kunder med Live Chat

Livechatt är ett bra sätt att engagera dem som mest troligt lämnar sin kundvagn. Det har blivit populärt på grund av dess bekvämlighet och korta väntetid, men också eftersom det möjliggör övervakning i realtid, vilket gör det möjligt för dig att samla in information om människor på din webbplats och identifiera samt bemöta dina mest värdefulla besökare.

Dessutom kan du alltid skicka proaktiva livechatt meddelanden till besökaren, vilket hjälper att tillhandahålla bättre kundservice och förbättra deras kundupplevelse. Genom att lära dig kundens beteende vet du också när du ska initiera en konversation utan att vara påträngande.Det viktigaste är att livechatt gör dig tillgänglig dygnet runt.

Rätt åtgärd vid rätt tidpunkt 

Förutom livechatt finns det många andra åtgärder som kan hjälpa dig att återställa den flyktiga shopparen. Dessa åtgärder kan innebära skillnaden för ett köp och ett övergivande när de tillhandahålls vid rätt tidpunkt och till rätt person:

  • Rabatter - ge rabattkuponger till vissa besökare. Vi har lagt märke till att detta fungerar särskilt bra för förstagångsbesökare samt för de med värdefulla produkter i sin kundvagn och för kunder som tidigare har övergett sin kundvagn.
  • Triggade interaktioner: aktivt påminna dina besökare om förmåner som de har tillgång till. Du kan till exempel påminna de som har överskridit din monetära tröskel för fri leverans eller påminna dem som spenderat lång tid på din webbsida att du erbjuder gratis retur.

Ladda ner vår white paper om du vill ha fler tips om hur du kan hålla dina kunder på rätt sida och undvika att övergivna kundkorgar och högre konvertering.