Hyrtjänsten breddar – med varor som aldrig når marknaden

"Företag står på kö"

Hyber har sedan starten för åtta år sedan främst erbjudit en tjänst där medlemmar kan hyra barnkläder och babyprodukter. Nu breddar företaget sin affärsmodell med något man kallar för Rescued.

En satsning som innebär att e-handlaren, i samarbete med leverantörer och varumärken, kommer att sälja helt nya produkter som av olika anledningar aldrig kommer ut på marknaden. Till exempel på grund av överproduktion, felmärkning, felaktiga förpackningar, kosmetiska produktionsfel eller äldre kollektioner.

Annons

Det är ofattbart hur många produkter som samlar damm på olika lager för att sedan brännas eller kastas ut på de olika sopberg som finns runt om i världen, säger Olivia Rothschild, vd och grundare av Hyber i en kommentar, och fortsätter:

Man uppskattar att cirka 33 procent av allt som producerats aldrig når detaljhandeln. Med Rescued kommer vi hjälpa till med de skönhetsfel som detaljhandeln förkastar men som konsumenten inte bryr sig om. Det rör sig ju trots allt om helt nya och i grunden felfria produkter.

Kölistan växer

Hyber har redan inlett samarbeten med ett flertal varumärken. Däribland Didriksons, Elodie Details samt Vivobarefoot, och ytterligare företag står på kö enligt Oliva Rothschild. Tretorn är ett annat av de företag som nappat på idén, och som ser flera fördelar med samarbetet.

Med Hyber som samarbetspartner har vi möjlighet att rädda produkter som av olika anledningar fastnar i lager och inte når ut till konsumenten. Det kan handla om mindre skönhetsfel som inte följer återförsäljares riktlinjer, dåliga storlekssorteringar eller tidigare säsongers kollektioner, kommenterar Markus Frank på Tretorn.

Produkterna kommer att säljas till priser som är lägre än i handeln. Främst via Hybers e-handel men även i en pop up-butik i Stockholm som företaget öppnar med start i dag, torsdag, och som håller öppet till den 22 oktober.

Annons