I dag: Nytt pris för Sveriges mest hållbara e-handlare

"Det är på tiden".

Prisjämförelsesajten, Prisjakt lanseraren ny kategori i sin e-handelstävling ”Årets nätbutik”. Den här gången kommer man att prisa ”Årets medvetna nätbutik”. Det vill säga e-handlare som ligger i framkant i sitt hållbarhetsarbete.

Det är på tiden att det kommer ett pris inriktat på e-handelns hållbarhetsarbete. Smart shopping handlar inte bara om pris eller produktomdöme, utan också miljöaspekten. Genom instiftandet av Årets medvetna nätbutik hoppas vi kunna hitta en aktör som är medveten om sina egna och branschens brister. Men framförallt någon som agerar med en tydlig plan för att minimera både verksamhetens och kundernas klimatavtryck, säger Carl Vult von Steyern, Nordenchef på Prisjakt, i ett pressmeddelande.

Annons

Jury i kategorin ”Årets medvetna nätbutik” blir Henrik Pålsson, lektor i förpackningslogistik på Lunds Universitet, Alexandra Davidsson, generalsekreterare på Medveten Konsumtion och Nathalie Green, vd på Doconomy.

E-handeln står inför mängder av utmaningar när det kommer till miljöaspekten, men för att göra skillnad är det också viktigt att lyfta de aktörer som går i bräschen och bryr sig, säger Nathalie Green.

Genom att kora denna aktör hoppas vi kunna skapa en ledstjärna som andra kan ta efter, så att fler e-handlare prioriterar denna viktiga fråga, fyller Alexandra Davidsson i.

Att skapa uppmärksamhet för företags miljöarbete kring e-handel kan både inspirera företag att utveckla sin verksamhet i en sådan riktning och öka konsumenters förståelse för e-handelns miljöpåverkan, säger Henrik Pålsson.

Årets nätbutik består av 21 olika kategorier där vinnarna utses av svenska folket och hemsidan för tävlingen öppnas i dag. Förra året fick man in över 120 000 röster. I år vill man själva leva som man lär och skänker en krona per röst till Naturskyddsföreningens projekt, Top Ten Sverige som listar Sveriges energieffektivaste produkter.

Här kan man som butik ansöka till tävlingen.

Annons