ICA ger sig in i Q-handeln – kan ta upp kampen mot Foodora

Lanserar nytt test med blixtsnabba leveranser.

Q-handelsmarknaden har exploderat under pandemin. Foodora tog täten och konkurrenterna var inte sena att kontra. Nu har även ICA bestämt sig för att ge sig in i segmentet - i alla fall på prov. Dagligvarujätten lanserar nämligen en testpilot, i samarbete med speditören Bzzt, på uppdrag av ICAx - bolagets innovationshub.

Här kommer man att leverera hem de varor, som användarna klickar hem i ICA Pronto-appen, inom 30 minuter. Testet körs inledningsvis från ICA Supermarket Vanadis i Stockholm.

Annons

Vi startade med det här för ett antal år sedan, men med mer fokus på måltidslösningar - det finns ungefär 350 ICA-butiker med restaurang. Men då fanns knappt den här marknaden för dagligvaror. Den var inte etablerad. Det fanns möjlighet att även beställa dagligvaror, men fokus låg på restuarangmaten, säger Samuel Young, Head of ICAx, till Ehandel.

Men om ICA var sena på e-handelsbollen, vill man den här gången vara med från start när branschen tar ytterligare kliv framåt.

Marknaden förflyttar sig snabbt, både i Sverige och internationellt. Så vi kände att det var på sin plats att vända och vrida på den här lösningen. Vi på ICAx, innovationsarmen på ICA, har uppdraget att försöka förstå var det finns en affär och även skapa en affär. Även om det i dagsläget är en svår affär att få ihop, då det är små marginaler och dyrt att köra från punkt A till B och tillbaka till A. Men med det här testet kommer vi kunna lära oss om och hur ICA kan ge sig in på den här marknaden.

"Exploderade under pandemin"

Det är alltså inte första gången man pushar för ICA Pronto-appen. När restriktionerna var som mest intensiva lanserades flera butiker på plattformen, för att kunderna skulle kunna beställa hem mat istället för att besöka affärerna fysiskt. Framgångarna där har uppenbarligen givit mersmak.

Pronto exploderade under pandemin, då vi hade massor av butiker som ville erbjuda hemkörda dagligvaror till sina kunder. I dag är ett 30-tal kvar på plattformen. Men det vi körde då var förstås drivet ur ett pandemiperspektiv och ledde även till en stor ökning. Nu har folk så smått återgått till vissa beteenden, om än inte alla, som man hade innan pandemin, säger Samuel Young.

Hur viktigt är det för ICA att vara tidiga på Q-handeln, för att inte stå kvar på perrongen när tåget går?

Det är klart att ICA på olika sätt vill vara med på marknaden. Sen är handlarna fria att göra vad de vill och vi har redan ett antal handlare, som samarbetar med de befintliga spelarna. Vi kan också tydligt se att de spelarna inte kommer att finnas i alla kommuner där ICA finns, så vi vill kunna erbjuda den här möjligheten till alla våra butiker. Det är en anledning till omstarten. En andra är hur ICA kan ge sig in i detta lite mer framåtlutat och följa med våra kollegor ute i butikerna och hitta olika samarbetsformer.

Så det är inte så att ni vill ta över ICA-handlarna från konkurrenterna, utan ni ska erbjuda ytterligare ett alternativ?

Annons

Det skulle man kunna säga. Sen beror det i förlängningen på hur dynamiken på marknaden utvecklas.

"Har väldigt bra lägen"

Medan konkurrenterna satsar på så kallade dark stores har ICA ett svårslaget butiksnät att utgå ifrån. Och skulle tjänsten bli populär är det just de egna handlarna som kommer att vara i fokus.

Vi har väldigt bra lägen i många delar av Sverige, så utgångspunkten är ICA-butikerna. Man ska förstås aldrig säga aldrig, men skulle vi se över en dark store-lösning sker det i sådana fall i samklang med ICA-handlarna på plats.

Några planer på att grena ut och bli speditör även för andra aktörer verkar det dock inte finnas i dagsläget.

I det här projektet har vi enbart ett matfokus, säger Samuel Young.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!