När ICA började med e-handel fick varje handlare själv bestämma ifall hon eller han ville hoppa på tåget med att sälja online. Om man valde att testa e-handel fick man sköta plock och pack i den egna butiken.
Den som driver en ICA-butik kan fortfarande välja eller välja bort att ha en e-handelsverksamhet. Men nu finns möjligheten för butiker i Stockholmstrakten att låta ICA:s darkstore, som öppnade i Johanneshov i våras, stå för e-handelslogistiken.
Uteblivna varor och okunnig personal
Som Ehandel.se tidigare har rapporterat, blev starten för ICA:s darkstore inte helt lyckad. Handlarna som använde sig av lagret hade bland annat drabbats av varor som saknades och personal som inte var insatt i hur systemen fungerade. Fler handlare hade råkat ut för att kunder som kommit till en ICA-butik för att hämta upp sin matkasse, blev utan leverans trots att de hade fått ett aviserings-sms.
LÄS ÄVEN: Handlarna rasar mot ICA:s darkstore: "Är otroligt besvikna"
Enligt ICA berodde trasslet på att tillströmningen av kunder hade lett till kapacitets- och inkörningsproblem. I samband med att darkstore-problemen blev kända, utlovade företaget "ett kraftfullt agerande" för att få ordning på situationen. Bland annat skulle bemanningen och sortimentet utökas, vilket nu verkar ha skett.
- Det stämmer att vi hade inkörningsproblem när vi startade upp verksamheten, men nu har vi en väl fungerande verksamhet där. Självklart finns det hela tiden saker som kan förbättras i en sån här verksamhet. Men leveranssäkerheten är nu lika bra som vid butiksplock, skriver Ola Fernvall, chef för extern kommunikation på ICA, i ett mejl till Ehandel.se.
"Rutinerna sitter bättre nu"
Ola Fernvall vill inte gå in på hur mycket personal som har anställts, eller vad som i övrigt har gjorts för att förbättra läget på ICA:s darkstore. Men de inledande problemen, som att saknade varor ersattes med "tokiga alternativ", ska nu vara ett minne blott.
- Det är nog ofta lite problem när man startar upp en helt ny verksamhet, skriver Ola Fernvall, och fortsätter:
- Dels sitter rutinerna och tekniken bättre nu, men vi har också fått bättre ordning på vilket sortiment vi har i lagret. I början saknades det vissa varor men nu har vi en bättre balans i vilka varor vi lagerhåller.
LÄS ÄVEN: ICA investerar 1,1 miljarder i robotlager för e-handeln