Search
Close this search box.
ANNONS

Icebug ger rivalerna en hjälpande hand - gratis: "Måste dela med oss"

Så här kan det se ut – bilden visar en fabrik i ett tidigare solcellsprojekt
Bild: BayWa r.e.
Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Dela artikeln:

"Outdoor-branschen är känd för att samarbeta".

ANNONS

Göteborgsbaserade Icebug vill förändra skoindustrin i en mer hållbar riktning. Därför inledde skomakaren 2021 ett samarbete med det tyska solenergiföretaget Bayware. Något man gjorde i hopp om att kunna minska sin användning av fossil energi - och ställa om till grön el.

Samarbetet mynnade ut i ett pilotprojekt där den tyska solenergileverantören installerade solpaneler på taket i tre av de fabriker i Vietnam som Icebug använder sig av. Något som ska ha minskat skoföretagets utsläpp drastiskt.

Icebugs produktion i Vietnam orsakar årligen utsläpp av 4000 ton koldioxid, men genom att hjälpa fabrikerna där de är kund att ställa om till solenergi, kommer företaget att bidra till att spara omkring 5000 ton. Alltså mer än vad de själva släpper ut.

Vi har gjort mycket för att minska vårt klimatavtryck men detta är helt klart det enklaste och mest direkta hittills. När vi såg hur effektivt det skulle bli att hjälpa fabrikerna ställa om visste vi att detta var något vi måste dela med oss av till andra, säger David Ekelund, vd på Icebug.

Delar med sig gratis

Det är alltså inte bara Icebug som drar nytta av projektet. De är nämligen bara är en av många kunder i de fabriker som ställt om, och alla kan därmed dra nytta av satsningen på solenergi.

Men Icebug vill dela med sig av sin satsning till alla som vill ta del av den, inte enbart sina egna fabriker. Och man gör det gratis.

Att det är gratis innebär att andra som vill göra det vi har gjort, kan ansluta sig till vårt program och kopplas ihop med solenergi-leverantören som utvärderar förutsättningarna. Om fabriken är lämplig för solpaneler ser solenergipartnern till att sådana installeras, servas och drivs så att fabriken får el, säger Sebastian Lundfall på Icebug.

Det enda fabriken betalar för är alltså själva elen som solpanelerna producerar, som enligt Sebastian sannolikt är billigare än den man får från det allmänna nätet idag.

Man slipper alltså hela processen med att själv hitta en solenergi-leverantör, ansöka om tillstånd, sätta upp panelerna och se till att de drivs och fungerar. Samtidigt som man sparar utsläpp och pengar. För oss tog den processen 1,5 år och stora investeringar, men nu vill vi bjuda branschen på det för att klimatarbete som funkar ska sprida sig snabbare.

Internationella aktörer nappar

Enligt Icebug är det redan flera stora internationella aktörer som nappat på erbjudandet. Bland annat har outdoor-företagen Aku, Garmont och Mammut, som alla tillverkar på samma fabrik, gått samman för att hjälpa till i omställningen från fossil energi. Och fler varumärken ska vara på gång.

Så fort vi fick höra talas om programmet bestämde vi oss för att gå med. Det är ett perfekt exempel på hur branschen tillsammans kan ta viktiga steg och minska utsläppen genom konkreta åtgärder. Det kommer hjälpa oss att nå våra klimatmål och samtidigt stärka banden till våra leverantörer, säger Akus ägare Paolo Bordin.

Att man är konkurrenter är inget man ser som ett hinder, snarare tvärtom.

Outdoor-branschen är känd för att samarbeta, inte minst när det gäller klimatarbete, och det kommer gagna alla. Från leverantörer till varumärken och konsumenter, säger Paul Cosgrove, chief product officer på Mammut.

Dela artikeln: