Beskedet är det senaste i en rad omorganisationer som syftar till att göra koncernen mer digital och effektiv.
De 45 tjänsterna som nu berörs i Älmhult finns inom bolagets finans- och HR-avdelningar. Enligt företaget handlar det inte om en nedskärning på grund av dålig lönsamhet, utan om en planerad omställning.
Arbetsuppgifter som tidigare skötts av personal på plats ska framöver automatiseras, digitaliseras och standardiseras. Vissa delar av arbetet kommer också att flyttas och hanteras av ett globalt team istället för lokalt i Älmhult.
Michael Stjernquist, vd för Ingka AB, beskriver varslet som en del av en större strategi för hela Ikea.
Det här är en långsiktig förändringsresa vi gör för att skapa ett mer prisvärt, tillgängligt och hållbart Ikea, säger han i en kommentar till Smålandsposten.
Beskedet i Älmhult är inte en isolerad händelse. Det följer på flera liknande förändringar inom bolagen som är knutna till Ikea.
I maj 2024 flyttades delar av Ingka Groups digitala expertis över till en extern partner, en förändring som påverkade 350 anställda, varav 146 i Sverige. Så sent som i mars i år kom också beskedet att Ikano bank varslade 200 anställda, varav 120 i Sverige.