IKEA drog tillbaka reklam – då rasar politikerna: ”Fullkomlig skam”

Politikerna bojkottar möbelkedjan.

IKEA stöter på motstånd i Storbritannien efter att bolaget dragit tillbaka sin reklam på nyligen lanserade GB News - en konservativ tv-kanal som beskriver sig som "anti-woke". Även dryckestillverkaren Kopparberg valde att göra samma sak.

IKEA har inte medvetet gjord reklam på GB News. Vi har säkerhetssystem på plats för att undvika att vår reklam ska hamna på plattformar som går emot våra humanistiska värderingar, skriver möbelkedjan på Twitter.

Annons

Det tilltaget fick flera välkända profiler i Storbritannien att gå i taket. Inte minst de konservativa britterna. Craig Mackinlay, parlamentarisk ledamot för det konservativa partiet, kallar IKEA:s och Kopparbergs drag för "helt otroligt" och "galet".

Jag sätter just nu ihop en lista på öl och hushållsvaror som jag inte kommer att köpa. Allt det här är en kampanj mot det fria ordet, vilket vi ser överallt i samhället i dag. Vi måste stå emot. Det är en fullkomlig skam, säger han till Daily Mail.

Han får medhåll av partikollegan Andrew Percy.

Det är totalt antidemkratiskt och ett försök att tysta alternativa åsikter. Storbritannien har strikta regler for medierna, vilka GB News också följer. Om det är gott nog för tillsynsmyndigheterna borde det vara gott nog även för annonsörerna.

"Ingen överraskning"

Men det finns även de som förstår företagens val att inte annonsera på GB News. Richard Wilson, vd på organisationen Stop Funding Hate, är inte förvånad över att bolagen plockat bort sin reklam från tv-kanalen. Han uppger bland annat att GB News sänt "farliga påståenden om Covid-19" och ifrågasatt ställningstaganden mot rasism, rapporterar CNN.

Det är ingen överraskning att så många välkända företag väljer att gå där ifrån och vägrar att synas där, säger han till nyhetskanalen.

Utöver IKEA och Kopparberg har även Nivea, Grolsch, Ovo Energy, Octopus Energi och The Open University dragit tillbaka sina annonser.

Annons
Annons