Från och med i höst kommer kunder i utvalda delar av USA att kunna planera och köpa sina kök och tvättstugor på ett helt nytt sätt. IKEA USA och den ledande elektronikåterförsäljaren Best Buy har ingått ett partnerskap för att skapa en ny typ av butiksupplevelse.
Samarbetet innebär att IKEA kommer att bygga upp egna avdelningar, så kallade "shop-in-shops", inne i tio av Best Buys varuhus i Florida och Texas. På dessa ytor, som kommer att vara cirka 93 kvadratmeter stora, kommer IKEA att visa upp inspirerande och funktionella köks- och tvättstugelösningar, fullt utrustade med Best Buys vitvaror och hemelektronik.
Detta är första gången som IKEA i USA gör sina produkter och sin planeringstjänst tillgänglig via en annan stor återförsäljarkedja.
Detta partnerskap mellan IKEA och Best Buy handlar om att göra bra design och funktionalitet mer tillgängligt för de många, säger Rob Olson, operativ chef för IKEA USA, i ett pressmeddelande.
Genom att föra samman vår expertis inom heminredning med Best Buys ledarskap inom vitvaror och teknik, skapar vi en 'one-stop destination' där kunder enkelt kan designa sitt drömkök.
På plats i Best Buy-varuhusen kommer kunder att kunna få hjälp av IKEA-medarbetare för att planera och beställa sina heminredningslösningar. Samtidigt kommer Best Buys personal att finnas till hands för att ge råd om den senaste tekniken inom vitvaror.
Med det här partnerskapet kan vi kombinera teknik och design och visa kunderna vad som verkligen är möjligt i deras hem på ett helt nytt sätt, säger Patrick McGinnis, inköpschef på Best Buy.
Som en ytterligare service kommer två av varuhusen – i Lakeland, Florida och Alamo Ranch, Texas – även att fungera som utlämningsställen. Det innebär att kunder kan beställa de flesta produkter från IKEA:s amerikanska sortiment online och sedan hämta upp dem kostnadsfritt i Best Buy-butiken.
Initiativet är ett pilotprojekt och är i nuläget begränsat till den amerikanska marknaden. Det återstår att se om samarbetet blir framgångsrikt och om liknande koncept kan komma att dyka upp på andra marknader i framtiden.