IKEA miljardsatsar på omni – öppnar fyra butiker i Stockholm

"Visar vägen för hur det framtida Ikea ska se ut".

Från varuhus till citybutiker, paketskåp och e-handelslager - ingen har förmodligen missat att Ikea under de senaste åren lagt mycket energi på att lägga om till digital försäljning.

Nu kommer ännu en nyhet på samma tema, och den här gången är det en riktig storsatsning som står på tur. Möbeljätten går i dag ut med en satsning i Stockholmsområdet värd 1,7 miljarder kronor. Under de kommande fem åren kommer företaget att öppna fyra nya “enheter” i huvudstadsområdet - något som ska leda till att man når ytterligare 350 000 personer.

Annons

Vi kommer att se till att Ikeas sortiment och heminredningskompetens blir ännu mer tillgängligt för våra kunder i Stockholm. Ikea är på en globalt omfattande och ambitiös resa mot att skapa ett mer prisvärt, tillgängligt och hållbart Ikea, och med denna satsning kommer Stockholm ligga i framkant av det nya och framtida Ikea, säger Lena Herder, landschef Ikea Sverige, i ett pressmeddelande.

De nya butikerna, eller enheterna som de alltså också kallas, kommer alla att vara i storleksordningen 800-15000 kvadratmeter, det vill säga betydligt mindre än klassiska Ikea-varuhus.

"Fullt integrerad e-handel"

Butikernas storlekar kommer att variera beroende på plats och inriktning, men exakt var de hamnar är fortfarande hemligt. Det enda som avslöjats hittills är att de ska komplettera de befintliga varuhusen i Barkaby och Kungens kurva.

Ikea räknar med att Stockholm kommer att växa kraftigt under de kommande åren och det gäller även företagets personalstyrka. År 2025 räknar man med att ha rekryterat 500 nya medarbetare.

Vi är glada över vår starka tillväxt i Sverige och att Ikea kan göra denna satsning i huvudstaden på vår hemmamarknad.  Att vi kan fortsätta växa och skapa fler arbetstillfällen, samtidigt som vi visar vägen för hur det framtida Ikea ska se ut, med varuhusen som bas, kompletterat med mer citynära, mindre enheter och därtill en fullt integrerad e-handel, säger Cecilia Fritzson Gårdnäs, regionchef Stockholm på Ikea Sverige.

Annons