Ikea om oväntade storsatsningen – ”vi är fortfarande nybörjare”

Kastar sig in i stekheta kategorin.

Att handlare rullar ut ett nytt sortiment och nya kollektioner hör inte till ovanligheterna. Men när Ikea presenterade höstens nyheter gjorde man det med en jättesatsning på gamingmöbler och tillbehör i samarbete med datorjätten Asus och deras gamingmärke Republic of Gamers (ROG).

Totalt rullar man ut drygt 30 produkter i ett första skede - ännu fler kommer i början på nästa år. Ett rejält nedslag med andra ord i gamingkategorin, som vuxit stadigt under flera år men fullkomligen exploderat under pandemin. Nu berättar Ikea varför även de givit sig in på det här området.

Annons

Vi har en vision att skapa heminredning för de många människorna. Just nu finns det 2,5 miljarder gamers runt om i världen och med en så snabbt växande marknad var det naturligt för oss att börja utforska spelvärlden. Tillsammans med ROG ville vi utforska hur heminredning kunde förbättra livet hemma med hjälp av ergonomiska lösningar som också smälter in fint i hemmet, säger Ewa Rychert, Business Leader för Workspaces på Ikea of Sweden, till Ehandel.

Vi ser fler och fler aktörer som lanserar gamingavdelningar, hur viktigt är det strategiskt att erbjuda ett sortiment i det segmentet i dag?

Antal gamers är en mångsidig grupp som förenas av sin kärlek till e-sport och spel, men det är också en förbisedd grupp när det gäller livet hemma. För vissa är gaming ett roligt tidsfördriv, för andra ett sätt att koppla av och få kontakt med andra. För vissa är det till och med ett sätt att försörja sig. Världens 2,5 miljarder gamers har olika smak och behov och vi anser att det finns mycket att göra för att demokratisera gaming-världen. Vårt mål är alltid att utveckla lösningar som upplevs relevanta och prisvärda för fler.

Diskuterar fortsatt samarbete

Sortimentet kommer att säljas både i varuhusen och online precis som övriga produkter. Och satsningen på gamingsegmentet verkar av allt att döma vara ett långsiktigt åtagande från möbeljättens sida. Det lär alltså dyka upp fler typer av produkter i sortimentet över tid. Exakt vad som är att vänta härnäst vill man dock inte avslöja i dag.

Vi tror att det finns mycket kvar att göra för att demokratisera spelupplevelsen. Tillsammans med ROG tog vi det första steget på vår gamingresa. Det resulterade i prisvärda, högpresterande spelprodukter och kompletta lösningar som vi hoppas återspeglar människors olika personlighet och smak. För detta sortiment fokuserade vi på lösningar för PC-spelare, och vi tror att det finns mycket mer att utforska för nästa steg. Vi är glada över att ha en så stark samarbetspartner som Republic of Gamers, och vi har börjat diskutera med dem om hur vi kan fortsätta denna resa tillsammans.

Ni valde att göra det här delvis med en samarbetspartner, varför då?

På Ikea kan vi massor om heminredningslösningar, men i gamingvärlden är vi fortfarande nybörjare. Republic of Gamers är ett av de mest erkända varumärkena i spelvärlden och med deras expertis kan vi bättre förstå hur vardagen ser ut för hängivna gamers, säger Ewa Rychert och avslutar:

När vi började arbeta tillsammans var det som att gå in i ett helt nytt universum. I grunden kommer vi från helt olika världar, men ganska snabbt märkte vi att vi ser kundernas behov på ett liknande sätt. I slutändan lyckades vi presentera ett sortiment med produkter som ingen av oss kunnat utveckla på egen hand.

Annons

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!