Konceptet, "Ikea Planera och beställ", lanseras i Galleria Trädgården i centrala Varberg i början av 2026. Enheten blir den trettonde av sitt slag i Sverige. Enligt möbeljätten används de mindre enheterna för att nå kunder som bor långt från de traditionella varuhusen.
Den 120 kvadratmeter stora ytan är ett showroom och en central del i omnikanalstrategin. Här knyts den fysiska planeringen av mer komplexa köp, som kök och badrum, ihop med den digitala beställningen.
Cirka sex medarbetare kommer att hjälpa kunderna att planera och beställa från hela Ikeas sortiment. Inga varor finns på plats för omedelbart köp, utan den nya butiken finns till för att hjälpa kunderna lägga order online.
Jag ser verkligen fram emot att ta nästa steg för att nå fler kunder i och omkring Varberg. Läget är perfekt för Ikea eftersom många som bor i regionen redan åker till Varberg för att handla eller umgås, säger Calle Grindheim, varuhuschef Ikea Kållered.
Han beskriver det nya formatet som ett sätt att överbrygga gapet mellan de stora varuhusen och den digitala kundresan.
Vi ser att våra mindre enheter är väldigt uppskattade och ett komplement till de traditionella varuhusen. I våra stora varuhus finns allt som Ikea har att erbjuda men när kunderna vill ha hjälp att planera till exempel ett kök eller ett badrum kommer vi närmare människor i deras vardag tack vare mer centrala lägen som här i Varberg.