IKEAs reklam upprör: ”Religiös appropriering”

"Förväntar mig en officiell ursäkt".

Möbeljätten Ikea satsar mycket på sin marknadsföring. Företaget försöker ständigt lansera nya och innovativa reklamidéer. Men en av Ikeas senaste kampanjer, som visats i Australien, har fått sig en rejäl avhyvling.

I en drygt sex minuter lång reklamfilm ser man en kvinna göra olika yogaposer samtidigt som en berättaröst beskriver hennes rörelser. Kvinnans poser är döpta efter olika Ikea-produkter som även visas bredvid kvinnan i filmen.

Annons

Det låter kanske oskyldigt men Universal Society of Hinduism, en hinduisk organisation, har tagit mycket illa vid sig. Det rapporterar Campaign India.

Heminredningsbolag ska inte ägna sig åt religiös appropriering och håna seriösa spirituella utövanden. Yoga ses som ett sätt att föras samman med Gud, ett av sex system inom den hinduistiska filosofin, och syftar till att skapa medvetenhet och renhet av jaget och att nå frigörelse, säger organisationens grundare Rajan Zed i ett uttalande.

Vidare säger Rajan Zed att kampanjen är mycket olämplig och att det är opassande att använda för kommersiellt bruk då det är skadligt för religionens utövare. Han tillägger att han förväntar sig en officiell ursäkt från Ingka-koncernchefen Jesper Brodin och Inter Ikea groups vd Torbjörn Lööf samt att Ikea tar ner kampanjen.

LÄS UPPFÖLJNINGEN: Just nu: IKEA ber om ursäkt – men vägrar vika sig

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!