ANNONS

Inet och Instabox tog hem tunga priser - "något utöver det vanliga"

Inet (t.v) och Instabox glada gäng vid prisutdelningen

"Brutit ny mark".

ANNONS

Priset Årets e-handelsföretag på D-Congress har fram tills i år dominerats av mode och skönhet. I år stod slaget om förstaplatsen mellan Djerf Avenue, Rugvista och Inet. Och det blev till slut de sistnämnda som ropades upp på scenen för att motta utmärkelsen.

Inets resa är något utöver det vanliga. Från att vid starten 2000 enbart ha fysiska butiker till att idag vara ett av Sveriges mest innovativa e-handelsföretag med de kanske mest lojala kunderna. Företaget är en pionjär i e-handelsbranschen inom gamification, har ett väldigt stort community och ett resultat som är lika imponerande som kundernas engagemang, lyder motiveringen.

Men de fick inte sola sig ensamma i strålkastarnas glans. Nej, även Årets leverantör skulle ju utses och här gick Bambuser, Instabox och Voyado en rejäl batalj.

Valet föll till slut på paketskåpspecialisten Instabox, som breder ut sig i rask takt - både på hemmaplan och ute i Europa. Och motiveringen löd:

Svenska e-handelskonsumenter har de senaste åren äntligen fått möjlighet att välja leverantör som är snabba, nära och hållbara. Instabox har med sina innovativa kundlösningar brutit ny mark och därmed medverkat till att driva e-handeln i Sverige framåt. Med en tydlig hållbarhetsagenda, där de bland annat gått över till helt fossilfria drivmedel, visar de även vägen mot mer hållbara leveranser.

Juryn som utsåg vinnarna bestod av följande celebra skara:

Malin Winbom, COO på Svensk Handel
Linn Tagesson, medgrundare av Babyshop Group
Cathrin Folkesson, chef e-handel, digitala kanaler & kundservice på Apotek Hjärtat
Hans Ohlsson, koncernchef på Ellos Group
Joakim Eskilsson, Head of Customer Service på H&M Group
Pauline Grindvall, grundare av My Perfect Day
Anneli Kansbod, vd på Bemz
Ella Stemme, vd och grundare på SmartaSaker

Nils Lund
nils@ehandel.se