Växande social e-handel och annonsblockerare bakom ökningen.
Den globala marknaden för influencer marketing kommer att nå 22 miljarder amerikanska dollar år 2025, enligt AI-analysplattformen HypeAuditor. Det är nästan 230 miljarder svenska kronor.
För fjärde året publicerar plattformen sin årliga rapport “State of Influencer Marketing” och enligt den finns det flera faktorer som bidrar till ökningen. Bland annat rör det sig om en växande social e-handel och omfördelning av budgetar där allt mer pengar läggs på digital reklam. Även den ökade användningen av annonsblockerande programvara tros ha en stor påverkan på branschen.
Influencer marketing har fått ett starkare erkännande för sitt värde, som en väsentlig del av marknadsföringen av varumärken, säger Alexander Frolov, vd och medgrundare på HypeAuditor i en kommentar till rapporten.
Instagram i toppen
Även om Tiktok de senaste åren har framställts som den nya och snabbt växande plattformen för influencer marketing uppger 9 av 10 marknadsförare i rapporten att Instagram är den främsta sociala medieplattformen för influencer marketing.