"Förhoppningen är att den slår stort på marknaden och blir en riktig like-raket".
Träningsinfluencern Jelena Meacham, med över 50 000 följare på Instagram, har lanserat en egen dejting-app.
Efter att själv ha minglat runt som singel på de existerande online-plattformarna, bestämde sig Jelena för att ta fram en app som ska matcha ihop användare utan att de får se varandras bilder. Matchningarna baseras på "match scores" som är en matematisk uträkning baserad på användarens profil, där information som utbildning, egenskaper, värderingar och vad man själv söker räknas, förklarar man i ett pressmeddelande.
Mina följare vet att jag är ett stort fan av reality-tv och dejtingprogram. Förhoppningen är att den slår stort på marknaden och blir en riktig like-raket, säger Jelena Meacham.
Appen har döpts till Blind Date och syftar till att ge användarna en chans till att matchas utefter deras inre istället för det yttre. Profilbilderna är blurrade på plattformen, när en match skapas öppnas en chattfunktion och efter ett tag får personerna i chatten möjlighet att välja att låsa upp sin profilbild för den andra personen.
LÄS ÄVEN: Så går det för Emelie Hollstens app och modevarumärke: ”Gått från eufori till panik”
Det är först när båda väljer att göra det som personernas profilbilder visas, säger Jelena Meacham och tillägger:
Min förhoppning är att människor ska lära känna andra som de kanske aldrig skulle ha gett en chans på andra dejting-appar. Onlinedejting ska vara roligt och inte något där man sitter och hets-swipear bland hundra ansikten på lunchen.
Satsningen ska vara backad av "flera stora investerare och bolagsägare", men inga namn har avslöjats. Blind Date kommer att släppas på App Store och Google Play.
Vi jobbar på en ny funktion som kommer att likna den gamla annonsdejtingen som vi såg i tidningar förut, säger Jelena Meacham.
Blind Date är inte Jelenas första app-satsning. Hon gav sig in i techbranschen redan i februari 2020, när hon släppte en recept-app kopplad till hennes tränings-verksamhet.