Det har blivit ett av allra tydligaste tecknen på att oktober har gjort sitt intåg; de rosa banden som pryder vart och vartannat jackuppslag. Kampanjen startades 1991 i USA, där den går under namnet Pink Ribbon, och har arrangerats i Sverige varje år sedan 2003. Numera är det en kampanj som uppmärksammas på många håll i världen och som arrangeras i syfte att sprida kunskap om cancer, påverka beslutsfattare och för att samla in pengar till forskning.
Men för att en kampanj ska bli framgångsrik krävs förstås att den når ut på bred front och där har influencers - här i form av ambassadörer - fått en väldigt viktig roll. Det berättar Tamara Samadi, projektledare för PR och ambassadörer på Cancerfonden.
Det är viktigt för Cancerfonden att jobba ihop med influencers och ambassadörer och vi ser dem som väldigt viktiga i vår kommunikation. Cancerfonden jobbar med att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer och för att göra det behöver vi kunskapssprida, säger hon till Influens.se.
Vi får inte glömma att en av tre får cancer men att alla drabbas så vi försöker engagera påverkare som influencers och våra ambassadörer i allt från viktiga initiativ som bedrivs till hur man kan förebygga cancer eller varför det är viktigt att gå på screening när man kallas.
Cancerfonden har i dag nio ambassadörer, som på olika sätt arbetar för att sprida organisationens budskap. Bland dem syns till exempel kocken Paul Svensson, före detta skidskyttestjärnan Magdalena Forsberg, skådespelaren Sven Melander och fotbollsspelaren Olivia Schough.
Utöver de nio ambassadörerna är man öppen för att samarbeta även med andra influencers när tillfälle ges.
Eftersom cancer ligger nära för så många driver det också engagemang. Våra ambassadörer och influencers vill oftast vara med och sprida kunskap om Cancerfonden och vårt arbete för att färre ska drabbas och fler ska överleva. Vi försöker alltid vara relevanta för influencers och deras följare vilket betyder att våra samarbeten med influencers främst drivs av möjligheter. När vi till exempel ser ett tillfälle att göra något ihop, då försöker vi skapa förutsättningar för det.
Har ni valt någon särskild ambassadör till att fronta årets Rosa Bandet-kampanj?
Inte formellt, men i praktiken skulle jag säga att det är årets designer av Rosa Bandet, Selam Fessahaye, som vi är oerhört stolta över att få jobba med. Men vi vill självklart involvera alla våra ambassadörer i kampanjen och de gör ett viktigt jobb med att engagera och kunskapssprida.
När Influens.se först tar kontakt med Cancerfonden får vi besked om att organisationen inte betalar för samarbeten med influencers, utan att de samarbeten som inleds bygger på influencerns vilja att sprida ett gott budskap.
Tamara Samadi nyanserar den bilden något.
Vi har ingen särskild policy, men vår ingång är att vi försöker skapa långsiktiga engagemangsdrivna samarbeten. Vi är glada och tacksamma över att både influencers och företag vill bidra på olika sätt i vårt arbete för att besegra cancer.
Även om Rosa Bandet-kampanjens syfte är att uppmärksamma och förebygga bröstcancer specifikt så öronmärks inte de pengar som kommer in till forskning mot just bröstcancer. Enligt organisationens hemsida delas de ut till “de bästa forskningsprojekten i nationell konkurrens” oavsett vilken cancerform de handlar om.
Tamara Samadi understryker att Rosa Bandet som kampanj är oerhört viktig del i Cancerfondens arbete.
Rosa Bandets betydelse är svår att överskatta. Kampanjen står för en viktig del av Cancerfondens insamling och möjliggör dessutom viktig kunskapsspridning och opinionsbildning. För att kampanjen ska fortsätta vara relevant är det oerhört viktigt att vi finns där människor finns och att folk kan relatera till vår kommunikation. I det arbetet spelar idag influencers minst sagt en viktig roll.