Svaren i undersökningen visar en bild av kunder som känner sig vilsna bland butikshyllorna.
Nära hälften av de tillfrågade uppger att de vid något tillfälle känt sig vilseledda av prissättningen vid en rea. Detta har satt spår i tilliten till handeln. Endast 9 procent av deltagarna uppger att de har stort eller mycket stort förtroende för reorna. Särskilt lågt är förtroendet när det gäller elektronikreor och den aktuella Black Week-perioden.
Kärnan i problemet tycks vara hur prisinformationen kommuniceras. Lagen föreskriver att butiker vid rea ska visa varans lägsta pris under de senaste 30 dagarna. Undersökningen visar dock att denna information sällan når fram.
När konsumenterna ställs inför ett överstruket pris på en reaskylt är det nästan ingen som tolkar det enligt lagens mening. Endast omkring 1 procent förstår att det överstrukna priset representerar just 30-dagarspriset.
Gabriel Södersten, konsumentrådgivare vid konsumentrådgivningen i Göteborg, kommenterar konsekvenserna av detta:
När prislapparna är otydliga blir det svårt för konsumenter att avgöra om ett erbjudande verkligen är bra. Det undergräver förtroendet för handeln och reor.
Förvirringen späs på av att branschen saknar en enhetlig standard för prisjämförelser. Butiker varierar mellan att använda överstrukna priser, priser inom parentes eller begrepp som ordinarie pris, tidigare lägsta pris och rekommenderat pris.
Även i de fall där märkningen är korrekt utformad visar undersökningen att knappt hälften av kunderna förstår vad den faktiskt betyder.
Många konsumenter vittnar om att de upplevt prishöjningar precis innan en rea startar, eller att rabatten i kassan inte matchar skyltningen.
Dagens sätt att visa priser räcker inte. Många känner att de måste vara detektiver för att förstå om en rea faktiskt är en rea, säger Gabriel Södersten.
Konsumentrådgivningen ser nu ett behov av förändring för att öka transparensen. Förslagen inkluderar gemensamma standarder med enhetliga symboler eller formuleringar för hur lägsta pris ska visas.
Det krävs också en ökad insats för att informera kunder om deras rättigheter. Målet är att minska den förvirring som idag präglar rea-perioderna.
Reor ska skapa förtroende, inte förvirring. Tydliga prislappar gynnar både konsumenter och de butiker som gör rätt, avslutar Gabriel Södersten.