Ingenjörernas fikaimperium – nya e-handeln når tusen boxar

"Då får vi helt enkelt bygga ett nytt bageri".

En dröm om att starta e-handel, en härjande pandemi och en av Sveriges bästa kaffebarer. Tre ingredienser som ledde till Skickafika.se, en nystartad e-handel som redan hunnit skicka ut fler än tusen fikaboxar över Sverige och Europa.

Bakom Skickafika.se finner vi Bruket Kaffebar i Helsingborg, som nyligen blev utsett till ett av Sveriges bästa caféer via restaurangguiden White Guide. De kan uppenbarligen sin fika på Bruket och sedan en tid tillbaka så sprids alltså även deras kakor via nätet.

Annons

Vi vände oss till medgrundaren William Styrlander för att få veta mer om fiket och förstås den nya e-handeln.

Vi startade Bruket Kaffebar i maj 2019 så det är snart tre år gammalt. Pandemin kom ju ganska snabbt så vi har drivit kaffebar längre med pandemi än utan. Vi har blivit proffs på att anpassa personal och följa alla regler. Men det funkar, säger William Styrlander.

Det är William Styrlander och Hanna Bergström som startat Bruket. William förklarar att Hanna är den som är bakningsgeniet, men båda har en lite annorlunda bakgrund.

Vi är faktiskt två ingenjörer. Jag är järnvägsingenjör och Hanna är civilingenjör. Men efter studierna så ville vi egentligen dra igång ett café. När en lokal blev ledig mitt i centrala Helsingborg på Bruksgatan så bara körde vi igång.

Hur påverkades ni när pandemin slog till?

Jo, men det påverkade jättemycket. Antalet gäster halverades.

William Styrlander berättar dock att de under början av pandemin mest var fokuserade på att bygga ut kaffebaren. Detta samtidigt som pandemin under sommaren också lättade upp. Det var först efter sommaren 2020 som tankarna sakta men säkert började glida mot e-handel.

Startade ni Skickafika på grund av pandemin?

Annons

Man har ju de här drömmarna som man vill förverkliga. Jag har faktiskt alltid velat ha en e-handel. Det har legat i bakhuvudet och så har jag funderade över en lämplig idé som inte är tagen. Något med potential i och där man inte behöver konkurrera om marginalerna. Men det var faktiskt under pandemin, i december 2020, som vi kom på den här idén och så köpte vi domänen.

Mängden kunder som kunde besöka Bruket Kaffebar under pandemin var förstås begränsad och därmed ville man hitta ett sätt att nå ut till fler med sina produkter.

Vi tog lite inspiration från USA där det är en mycket större grej att skicka cookies via posten. Så vi tänkte att med svensk fikakultur - varför skickade ingen fika?

Det tog dock några månader innan de kunde dra igång Skickafika.

Jag hade ett heltidsjobb på Trafikverket så tiden räckte inte till. Men jag sa upp mig från Trafikverket för att jobba heltid med kaffebaren. Vi hade även en glassbar under förra sommaren som tog en del tid. Men sen efter sommaren hade vi lite semester och sen fanns det tid att fokusera på Skickafika.

Skickafika.se ska ha sett dagens ljus i november förra året. Den har alltså varit igång i ungefär fyra månader. E-handeln erbjuder initialt ett antal lådor med olika sorters kakor från Bruket.

Även om e-handeln är ny så sysselsätter kaffebaren idag runt tio personer med en omsättning på strax under fem miljoner kronor. Hanna är den som har mest fokus på baren medan William försöker få fart på Skickafika.

Hur har det gått sedan starten?

Vi har nog haft en pandemieffekt även i e-handeln. Det är en hel del företag som har beställt. Vi skickade till exempel 150 fikaboxar till Assa Abloys anställda. Lyko köpte även 170 boxar. Sedan starten har vi sålt över tusen fikaboxar.

William Styrlander berättar att de främst når ut via Google där folk faktiskt verkar söka efter "skicka fika" men även gör sökningar efter olika boxar, något som förstås är stort utanför just fikasfären.

Vad är det vanligaste folk beställer?

Det är nog en box med två paket kakor och ett paket kaffe.

Skickafika packar all fika i fina små boxar och William Styrlander berättar att presentationen och kärleken i paketet är viktigt. Varje paket ska även innehålla en handskriven hälsning.

Eftersom flera företag har visat intresse för produkterna så överväger man nu att även ta fram en kontorsfikabox som ska innehålla kanske 100 kakor.

Vad är nästa steg?

Fler boxar. Just nu har vi bara sex stycken. Vi har till exempel praliner som vi är väldigt stolta över och vill skicka ut.

Ni har alltså fler produkter i fiket som ni vill få ut i e-handeln?

Ja, det har vi. Vi ska till exempel göra en kakmonsterbox. Sen kommer ju naturligtvis en påskbox. Vi har även planer på en renodlad kaffebox.

Inte helt oväntat finns även planer på en månadsprenumeration på kakor.

Så det finns en hel del kvar att göra med utbudet och hemsidan innan vi ger oss på nya marknader, berättar William.

Han avslöjar dock samtidigt att de redan skickat till länder som Frankrike, Polen, Nederländerna, Danmark och Finland. Detta när företag som beställt haft anställda i flera länder.

William Styrlander berättar att kopplingen mellan Bruket Kaffebar och e-handeln Skickafika.se är mycket viktig. Det kan alltså bli en del problem om e-handeln växer för snabbt, vilket inte är helt ovanligt om man har en bra idé.

Då får vi helt enkelt bygga ett nytt bageri. Men också då gärna ett bageri du kan besöka, tänker jag mig. Så det blir samma koppling där. Och det är nog inte omöjligt. För vi är redan trångbodda som det är nu med allt vi vill göra med vår lilla kaffebar.

Skickaficka har tills vidare fått låna glassbarens gamla lokal

Just nu drivs Skickafika från den lokal där man tidigare hade den temporära glassbaren. Mitt på en gågata i centrala Helsingborg, med skyltfönster och allt, så packas och skickas alltså fika till resten av Sverige.

Jag har som sagt alltid velat ha en e-handel. Det är väldigt häftigt att man kan nå ut till hela världen. Det finns liksom ingen gräns. På lördagar så är vårt café fullt från morgon till kväll, men med e-handel finns inte den begränsningen.

Annons