Inredningsjätten köper in 112 robotar: ”Nått fram dit”

"Vi ville först ha en tillräckligt stor ordervolym".

Inredningsbolaget Nordic Nest ångar vidare.

E-handlaren, grundad i Kalmar 2002, säljer i dag sina skandinaviskt designade möbler och andra inredningsprodukter, i totalt 70 länder. Totalt erbjuder bolaget runt 55 000 produkter.

Annons

LÄS ÄVEN: BHG plockar på sig e-handlaren: ”Stora tillväxtambitioner”

Efter att nyligen ha blivit uppköpa av BHG Group, så gör de nu även en större lagersatsning. Det handlar om en optimering av bolagets lager i Kalmar. Nu gör de som många andra e-handlare, och köper in robotsystemet Autostore från robottillverkaren Element Logic. Det framgår av ett pressmeddelande.

Innan vi satsade på automation ville vi först ha en ordervolym som kunde bära upp investeringen i Autostore och nu har vi nått fram dit, kommenterar Bank Bergström, som är vd för Nordic Nest.

Kan fördubbla

Det rör sig om 60 000 backar, 14 karusellportar varav tio conveyportar – och totalt 112 robotar. Nu ska Autostore bidra till snabbare leveranser, högre orderflöden, förbättrad arbetsmiljö, ökad effektivitet – och en optimerad kostnadsbild, enligt vd:n.

Vår inledande installation är relativt stor och vi har även golvyta för att kunna fördubbla Autostore-kapaciteten på sikt även om vi tycker om att skynda långsamt, konstaterar Bank Bergström.

Annons