Black Week är en intensiv och viktig period för många e-handlare. En viktig del för att det ska bli en framgångsrik period är att vara väl förberedd och ute i god tid. Här kommer därför 4 viktiga Google Ads-förberedelser som du kan påbörja nu.
- Sales Price i produktflödet
Sale Price behöver finnas som attribut i Google Shopping-feeden för att nedsatt pris ska synas direkt i Google Shopping-resultatet som en REA vilket ökar CTR och konv.grad.
Här finns mer information om Sale_price
OBS. om värdet price ändras istället för att sätta en specifikt sale price så kommer Google inte räkna rabatten som ett nedsatt pris utan som en prissänkning på produkten vilket gör att inget “REA” visas i samband med produkten (se bild när det fungerar korrekt). Price ska alltså ligga på samma nivå som tidigare och sale price ska lyfta fram det rabatterade priset.
- Sales Price Effective Date
Genom att använda sale price effective date kan man i förväg berätta när ett sale price är aktivt. På det sättet kan man i god tid innan Black Week/Black Friday ladda upp sale price samt sale price effective date och säkerställa att det kommer in korrekt i feeden men det nedsatta priset kommer endast visas under kampanjperioden.
Här finns mer information om Sale_price_effective_date
- Betalningsmetod och limit till Google
Säkerställ ev. Limit på kortbetalning hos er bank. Om man har kortbetalning som betalningsmetod så kan kortet “slå i taket” pga. kraftigt ökad spend under Black Week/Black Friday. Vilket pausar annonseringen tills situationen är löst.
Om ni använder kortbetalning som betalningsmetod så stäm av med banken så att de är förberedda på en situation där kortet debiteras med ett annat intervall än normalt. Viktigt att ha ett backup-betalningskort i era konton för att säkerställa att annonseringen fortsätter ligga aktiv om något problem skulle uppstå. Justera betalningsgränsen så den höjs till rekommenderat värde.
Här finns mer information om automatiska betalningar samt gränsvärden
- Förbered content/assets i god tid
Googles granskning av annonser kan vara betydligt långsammare än vanligt, p.g.a. högt tryck så allt material behöver laddas upp i mycket god tid innan. Det kan vara svårt att få “spontan-kampanjer” aktiva på kort tid. Så förberedelse är en nyckel. En del annonsörer har på ett framgångsrikt sätt testat sitt material några månader innan och på det sättet fått mycket värdefull information om vad som presterat bäst.
Bonusinformation:
En intressant datapunkt från förra året var att den högsta konverteringsgraden under Black Week var kl. 23-00 på söndag Black Weekend.
Scenariot är att det är många som kollar runt en sista sväng för att se om det finns några vettiga köp att göra innan rabatterna försvinner.
Några tankar om hur man kan ta action på det inför årets kampanjperiod:
- Säkerställ att dagliga budget inte går i taket så att man inte riskerar att missa försäljning när konverteringsintresset är som störst.
- Tydliggör på sin webbplats med en nedräkning att rabatterna verkligen försvinner vid midnatt för att få till urgency.
- Tydliggör i annonseringen när deadline är för att skapa ett här och nu beteende
- Skicka ut nyhetsbrev/sms några timmar innan kampanjperioden tar slut för att påminna om att man bör passa på att ta del av rabatten innan den försvinner
(Black Friday infaller 28 november i år.)