Kampanjerna är satta och konsumenterna planerar att bygga sina önskelistor inför årets Black Week. Vilka produkter som kan gå på kampanj är redan låsta på grund av prislagstiftningens 30 dagar, men det finns fortfarande tid att göra smarta justeringar.
Black Week handlar inte längre om att sälja mest, utan om att sälja rätt, skydda marginalerna och även förbereda nästa års tillväxt.
För många handlare blir reflexen att “öka trycket” när kampanjen inte levererar. Det enkla receptet är med annonsering och ännu större rabatter. Men erfarenheten visar att det inte alltid lönar sig. Den verkliga vinsten ligger i att identifiera vad man bör sälja, och även vad man bör låta bli att sälja.
Eftersom kunderna redan nu sitter och skriver sina önskelistor på vad som ska handlas är det viktigt att vara snabb på bollen. Som man säger, bästa dagen att börja var igår, den näst-bästa är att börja idag.
Genom att datadrivet utforska vilka produkter som faktiskt trendar, på Google Shopping, Prisjakt, TikTok eller andra källor, kan man snabbt få en överblick av vilka artiklar man saknar för årets Black Week. Arbetar man snabbt och via befintliga kanaler kan man kanske täppa till sina värsta luckor och vara ett alternativ som leverantör till önskelistan.
Förutom att fokusera på att driva trafik till ”rätt” produkter i sortimentet som självklart har rätt pris genom satta BW-kampanjer, behöver man arbeta med kvittovärdet genom att ha högre dynamiskt prissatta merförsäljningsprodukter. Att ha rätt produkter och aktivt arbeta för fler orderrader och högre kvittovärde och marginal är inget nytt, men faller många gånger emellan stolarna när det från andra hållet fokuseras på att optimera paid media.
Som jag har skrivit tidigare år, Black Week är upploppet på slutet av ett långt år, där man helst skulle ha planerat och lagt en bra grund ända sedan förra perioden. Även om tiden fram till Black Friday kan tyckas kort, finns fortfarande massor med tid att analysera och förbättra detaljer med insikt från förra året, för att landa på än bättre marginaler.