Annons

D-Congress, Hilda analyserar fraktkaoset och britter drabbade av ”Brushing”

D-Congress: Vilket fantastiskt event det var, vilken glädje att äntligen få träffa hela branschen igen och vilket superprogram. Som vanligt missar jag själv det mesta av konferensprogrammet varje år pga av egna engagemang och möten men som tur är så kan man se det mesta i efterhand.

Annons

https://dhandel.streamify.io/play/

Ehandelstrender eTalk: Nytt avsnitt som spelades in under D-congress i torsdags, denna gång med mig som bisittare.

https://open.spotify.com/episode/2LyxDs9L9H2cODj9sN1TR3?si=EEh3VLxUQqGereoq-wMicw

Och om ni verkligen vill förstå allvaret kring fraktkaos mm så ska ni lyssna in här. Då förstår ni kanske varför jag i podden säger att jag ska köpa alla julklapparna redan nu.

Ytterligare Covid-utbrott i Kina, köbildningar utanför USA och europeiska hamnar och åkeribrist i Europa (UK) sätter ännu mera press på den globala containernäringen och påverkar både globala som lokala företag.

https://www.youtube.com/watch?v=abTwbc3S0D4

Ehandel.se: Deep dive om e-handeln med mat både den 29:e och 30:e oktober. Men jag blir minst sagt förvånad när jag läser att Johan Lagerkrantz inte tycker C/C är ehandel?!

Annons

"Ska jag vara ärlig så ser jag inte riktigt det som e-handel". Det är han nog rätt ensam att tycka😀

https://www.ehandel.se/mathem-om-jattarnas-online-satsningar-click-collect-ar-inte-ehandel

Jason Goldberg: Det ska bli ohyggligt spännande att se hur 3:e kvartalet ser ut när E-barometern Q3 släpps 18 november.

Mer från Retailgeek: Nytt avsnitt av Jason&Scott, som vanligt mycket lyssningsvärt. Nästan episkt när de formligen slaktar Rent the runways affärsmodell i slutet av podden.

https://retailgeek.com/jason-scot-show-episode-279-amazon-q3-earnings/

Fler än jag som tycker det är förvirrande och svårt att få grepp om Dooris, Helthjem, Earlybird ,MTD Bonnier, Schipstedt?

Anders Ekman försöker reda ut vem som äger vad och vem som äger varandra mm.

https://www.linkedin.com/pulse/help-me-you-anders-ekman/?trackingId=XZprjmfuTcierS3k6FjzSg%3D%3D

NYT: Amazons rapport var lite av en besvikelse för många men värt att notera nedanstående citat från artikeln.

"Some of Amazon’s most profitable businesses performed well. Its cloud computing businesses grew 39 percent to $16.1 billion, as the pandemic accelerated how companies adopt new technologies to run their businesses.

And its “other” business segment, which is primarily its advertising business, grew 50 percent to $8 billion".

https://www.nytimes.com/2021/10/28/business/amazon-stock.html

Market (bakom betalvägg) Man blir glad över att läsa och nästan lite förvånad över hur Lindex lyckats så bra i tredje kvartalet och nu satsat de stort framöver. Ex:

"Framöver ser Lindex också ett behov av att utveckla sin logistik.

– I dag har vi ett centrallager som hanterar våra butiker och sedan har vi fått addera ett e-handelslager för att vi helt enkelt har vuxit snabbare. På sikt vill vi ha ett större lager där vi kan hantera alla våra säljkanaler, så det håller vi på att upphandla just nu". 

https://www.market.se/affarsnyheter/forsaljning/vd-n-om-planen-efter-lindex-starka-kvartal-nu-trycker-vi-pa-gasen-igen/?

Modern Retail: Shein satsar stort på sociala media reklam. Intressant att de även satsar på något äldre målgrupper.

"To stay ahead of the competition, Shein is moving from its organic media and Gen Z roots into a robust paid media campaign, running more social media ads than peers and spreading its campaigns across a more diverse spread of ages".

https://www.modernretail.co/retailers/how-shein-is-taking-over-social-media-advertising/

Charged: Har ni hört tals om "Brushing" I sinom tid kommer det även hit.

https://www.chargedretail.co.uk/2021/10/27/over-a-million-uk-households-receive-amazon-parcels-they-never-ordered/

Annons