Annons

Spaning: E-handlarnas utmaningar inför julhandeln 2020

Både optimism och osäkerhet, enligt fem e-handlare.

Under 2020 inledde Ehandel och Pricerunner ett samarbete i form av en serie gästspaningar, som går ut på att Pricerunner delar med sig av e-handelsrelevant data. Spaningarna produceras av Pricerunner exklusivt för Ehandels läsare.

 

Black Friday 2020 står för dörren och i samband med det går också startskottet för årets julhandel. Senaste E-handlarindex, som undersökningsföretaget Kantar Sifo gör på uppdrag av shoppingjämförelsetjänsten PriceRunner.se, visar att svenska e-handlare förväntar sig en stark kommande försäljningsperiod.

Annons

Bland annat uppger 48 procent att de tror på en ökad försäljning under årets Black Friday jämfört med 2019, trots coronapandemin.

– Undersökningen visar tydligt att Black Friday och julhandeln kommer att flytta försäljningen online i år med en hastighet vi aldrig kunnat ana för ett år sedan. Detta skapar på olika sätt utmaningar både för e-handlare och fysiska butiker, säger Nicklas Storåkers, vd på PriceRunner.se.

Allt mer utspridd julhandel

Vi har pratat med fem e-handlare inom olika branscher om vad de förväntar sig av årets julhandel. Alla konstaterar att onlinehandeln, i jämförelse med den fysiska handeln, gynnas av coronapandemin och de rådande restriktionerna. Därför finns det en optimism inför julhandeln, men e-handlarna lyfter också flera utmaningar och osäkerhetsfaktorer.

– I och med pandemin kommer sannolikt den fysiska handeln att få det ännu tuffare under årets julhandel, medan online tar en allt större andel. För oss e-handlare gäller det att kunna leverera en bra upplevelse när folk väljer att handla hos oss, så att de blir återkommande kunder även efter pandemin, säger Bank Bergström som är vd på Nordic Nest, ett av Nordens största e-handelsföretag inom inredning.

Bank Bergström säger även att årets julhandel troligtvis blir mer jämnt fördelad över adventsveckorna.

– De senaste åren har julklappshandeln blivit allt mer utspridd, ända från Black Friday fram till julafton, och jag är helt övertygad om att den trenden kommer att fortsätta, säger han.

Osäkerheter på grund av covid-19

En som är inne på samma linje är Kristina Wärmare, pr- och kommunikationschef på hemelektronikkedjan NetOnNet.

– Vi vet sedan tidigare år att Black Friday ofta är startskottet för julhandeln, och många passar på att köpa julklapparna i god tid. Eftersom så mycket i år präglas av osäkerhet tror vi att många kommer att planera sina inköp i god tid. Det återstår att se hur mycket detta kommer att påverka julhandeln, säger hon.

Annons

Sandra Gadd, finanschef på e-modehandlaren Boozt.com, tror också att onlinehandeln kommer att fortsätta att ta marknadsandelar under julhandeln. Men hon poängterar att det är svårt att göra exakta prognoser i dagsläget.  

– En skillnad för oss är att försäljningen av festkläder troligtvis inte kommer att vara lika stor som den brukar vara i december. Frågan är om kunderna kommer att lägga de pengarna på andra typer av kläder eller inte. Det är svårt att göra prognoser nu men vi känner oss ganska ödmjuka inför det, säger Sandra Gadd.

Vissa branscher kan gynnas

Marcus Johansson, som är vice vd på skönhetssajterna Nordicfeel.se, Eleven.se och Blush.no, tror att en december med coronarestriktioner kan få fördelar för deras segment.

– Det ser ju ut att bli en annorlunda jul där alla inte kan fira på det sätt de tänkt sig, så förutom att köpa julklappar tror jag att många kanske vill unna sig själva något extra, säger Marcus Johansson, och fortsätter:

– Det såg vi till exempel under höstlovet när det inte blev samma resande som tidigare år: när många är hemma mer passar de på att köpa något till hemmet eller till sig själva, kanske för att kompensera det tråkiga som händer med något positivt.

Även Jonas Danielsson som är vd på e-handlaren Hemmy.se ser att deras segment – vitvaror, hushållsartiklar samt hem- och trädgårdsprodukter – kan gynnas under årets slut.

– Vi ser ett generellt uppdämt behov av att investera mer i sitt hem nu när många tillbringar mer tid där, så vi tror på en fortsatt positiv utveckling under december. Om man blickar ytterligare några månader framåt finns det dock flera osäkerhetsfaktorer. Till exempel om lagda varsel kommer att övergå i uppsägningar och påverka hushållens ekonomi, om länder kommer att återgå till lockdown, samt vilka effekter Brexit och USA:s presidentval får på handeln, säger Jonas Danielsson.

Annons