Omsättning Augusti - 9,6 Miljoner (+17% Y/Y)
Nyhetsbrev
Efter många år som en notorisk och högljudd Nyhetsbrevs-förnekare så släppte vi i Augusti slutligen sargen och kastade oss in i Nyhetsbrevs-träsket. I slutändan föll det på att vi numer har rätt mycket nya produktlanseringar löpande som jag vill få ut på ett effektivt sätt, samt att jag har en kollega som faktiskt besitter en viss grafisk känsla som vi tidigare saknat i bolaget.
Prishöjningar med intressant Sido-Effekt
Under Augusti gjorde vi en del prishöjningar på lite dyrare produkter där marginalen varit väldigt pressad under lång tid. Vi fick, som räknat en viss dipp i försäljningen av de varorna strax efter prishöjningen. Men en intressant sido-effekt som jag absolut inte hade räknat med var att vi i flera fall istället såg att den närmast jämförbara produkten ett snäpp upp i pris helt plötsligt började sälja betydligt bättre. Det är som att den produkten helt plötsligt började räknas som mer prisvärd trots att den inte bytt pris alls. Och det visar kanske också vikten av att inte bara titta på försäljning på enskild nivå, utan också ett steg upp.
Lager Signat
Vi signade ett nytt lager i Trollhättan. Från 4700kvm så flyttar vi nästa år till 8325kvm. En enorm uppgradering i yta, och därmed givetvis också i kostnad. Jag har fortfarande någon sorts Jantelags-känsla av att det vi gör till viss del bara är på låtsas och att vi mest bara "lajvar" företag. Men när jag sitter i den här sortens avtal eller situationer så kan jag ibland fascineras över vilken sjuk skillnad det är från den tiden när jag tyckte 2 pall om dagen var en intensiv dag.
E-Com Brightest Star
På det personliga planet så blev jag en av finalisterna i Breakit E-Com Brightest Star. En tävling där jag tävlar mot flera andra ehandelsprofiler och nu är det upp till folket att rösta. Om diskussioner om nya lager får mig att känna att vi blir större, så får istället den här sortens tävlingar mig att känna mig som en liten pojk igen. Eftersom den första jag skriver till är min mamma med texten "Hej mamma, kan du rösta på mig här..."
Mobilt Bankid
Det är givetvis positivt att man bygger in säkerhet i checkouter. Men förr kunde man hjälpa äldre kunder utan Mobilt Bankid med orderläggning via telefon. Nuförtiden går det inte att göra ordrar på det sättet längre. Det har skapat en del udda situationer för oss där vi fått posta ut förskottsfakturor till kunder så att dom kan gå till bankkontor och betala in dessa, och sedan efter det skickas ordern. Det uppskattas av kunderna som berörs. Men det är ju inte det smidigaste tillvägagångssättet som finns.
AI-Sök
Vi är väl inte ensamma om att fascineras av hur snabbt människor går över till att använda främst chatgpt. Och jag tror att det är lätt att bli lite paralyserad och inte veta hur man ska arbeta med det eftersom det känns som att allting ändras hela tiden, och då vill man inte plöja ner tid/pengar i onödan. Men vi lägger ändå en hel del tid på att utveckla hemsidan så att vi bättre jobbar med exempelvis auktoritet och attribut. Punkter som verkar vara viktiga i nuläget och som troligen kommer vara det även framöver. Min teori är att saker och ting säkert kommer ändras, men att varje liten procentuell fördel vi har i sökmotorerna nu kan bli en fin ränta-på-ränta effekt över åren i takt med att vi ändå anses vara ett "trovärdigt" alternativ som försöker hänga med i svängarna. Så på kort sikt kan det vara en stor kostnad, men på lång sikt tror jag det är väldigt sunt.
I övrigt märks det att hösten börjar komma. Våra mest sålda produkter just nu är löpband och motionscyklar, så folk rustar sig inför det kallare vädret!