ANNONS

En E-Handlares Dagbok - Juni hos Gymkompaniet!

ANNONS

Omsättning Juni - 7,1 Miljoner (+22% Y/Y)

Den tråkigaste av månader!
Juni brukar generellt sett vara vår kanske tråkigaste månad på Gymkompaniet då det markerar botten på en avtagande säljkurva. Januari är givetvis den stora högtiden ihop med alla nyårslöften, sedan kommer Februari med alla eftersläntare, Mars och April med företagsordrar när HR fått nya budgetar, och sedan Maj med alla som lägger ordrar inför semestern.

Men Juni. Det är en bortglömd månad i gym-säljar-branschen. Företagen har nästan checkat ut, och privatpersonerna sitter mest och funderar på om det blir en resa eller hemmaplan. Ser man på vår kundtjänst så brukar antalet ärenden dippa med sådär 25-30%, och försäljningen brukar vara årets lägsta. Och så även i år.

Något har vi väl ändå sysslat med under månaden som gått?

Stockholmares Händighet
- Det har varit oväntat många inköp och monteringar av riktigt fina hemmagym hos privatpersoner. Kan det vara ett tecken på att konsumenter vågar spendera på sällanköpsvaror igen? Som sidopunkt är 90% av alla privatgym vi monterar belägna i Stockholm. Om det är så att händiga människor helt enkelt har någon sorts Stockholms-fobi eller om man har någon sorts skiftnyckel-brist i huvudstaden har vi inte kommit på än. Men något är det för resten av Sverige verkar kunna lösa monteringarna själva utan problem. För 3 månader sedan bestämde vi oss också för att beställa en ny firma-bil, så givetvis har den gamla bilen här under vänteperioden fullständigt havererat enligt Murphys lag. Och av alla tråkiga utgifter vi någonsin haft så är den sammanlagda notan för hyrbil under den här perioden kanske den värsta.

Kalsong-Metaforer
- Vi brukar rulla på runt 1-2 containrar i veckan in till lagret med utrustning. Men under Juni har vi fått in bisarra 17 containrar + ett flertal lastbilar vilket satt hela organisationen på prov och det har blivit lite fullt på lagret. Som ensam Lumpen-nisse i företaget försökte jag dra en gammal metafor från militären, "att man får alltid plats med en kalsong till i packningen". Hur fullt det än är. Och vill man få i något lite större, så som en t-shirt så tar man först en kalsong, en kalsong till och sen tar man bort kalsongerna och lägger in t-shirten istället. Den metaforen gav ingen effekt alls för motivationen hos personalen.

Dollar-Julklappar
- Dollarn fortsätter ligga på en attraktiv nivå. För oss som omsätter lagret långsamt så känns det nästan som Julafton varje vecka när vi långsamt justerar ner inköpspris efter inköpspris på varje ny produkt som köps in. Än så länge tycks dock marknaden ligga stabil i utpriser mot kund. Grossisterna verkar inte sänka priserna mot återförsäljare, vilket gör att vi som direktimporterar kanske till och med lyckas få en liten marginal i år efter att under många år i princip drivit bolagen med nollresultat.

Försenad Kollektion
- Vi har tagit fram en helt ny kollektion av gymutrustning som tål utomhusbruk. Och det hade givetvis varit trevligt om den hade kommit in nu i Juni, men p.g.a förseningar kommer den först i Augusti. Det har varit svårt att förklara för producenterna vikten av att hålla tidtabellen i och med att den Svenska sommaren är industri-semestern och inget annat. Så den lanseringen sket sig.

Vinstlös Affär
- En lite mer udda affär på någon miljon stängde vi här under Juni där vi blev del av en upphandling av gymutrustning från ett gäng olika leverantörer. Vår del av affären är försvinnande liten, men ändå går hela affären genom oss och det är ett jäkla meck med fakturor/leveranser och info som hamnar hos oss, för att kunden bara ska behöva få en kontakt/faktura. Men, vi har ändå gjort den här sortens affärer många gånger genom åren då större koncerner tenderar att lägga upp dig i sitt system, så att alla framtida inköp hamnar hos dig. Och det är fina små sidoinkomster som egentligen aldrig kräver något mer arbete och som rullar under många, många år. (Affären är inte medräknad i omsättningen ovan då jag i princip bara ser det som byte av pengar)

Tillgänglighetsanpassning
- Lagen om tillgänglighetsanpassning har ju slagit igenom. Och ja, även vi har lagt tid och pengar på att justera sajten. Ett enormt arbete som vi nästan fått klart nu är att lösa beskrivning på alla bilder på hemsidan (Hur många av er har det?). Jag tror dock att man kan se arbetet som två flugor i en smäll. Men lite smart tänk så blir det ju ett enormt SEO/AEO-arbete som förhoppningsvis ger en fördel framför de otaliga konkurrenter som ju i ärlighetens namn helt enkelt kommer strunta i det.

I övrigt är det mest Business as Usual!

ANNONS

Spaning

Joel Löwenberg
VD på Gymkompaniet
joel@gymkompaniet.se

Om skribenten

Ägare av e-handeln Gymkompaniet och programledare för den uppskattade podcasten "Make Sweden Stronger", där han intervjuar andra entreprenörer. För sitt inspirerande sätt att dela med sig av kunskap har han vunnit pris som "Årets Inspiratör 2024" och uppmärksammats som en av Sveriges främsta kommunikatörer.