ANNONS

En E-Handlares Dagbok, November, Black Week, Siffror och Lärdomar!

ANNONS

Omsättning November - 14,7 Miljoner exkl.moms (+20% Y/Y)

Ă–vriga November
Ska vi vara ärliga. November innan Black Week drar igång är kanske inte det som är mest intressant att läsa om. Så jag sammanfattar månaden fram till 21:a November som: Det gick ungefär som planerat. Nog om det.

Black Week dĂĄ?
Vi startade rean fredagen 21:a November och första två dagarna var det lite halvtråkigt, men sedan framåt måndagen/tisdagen/löning släppte det på och den stora Black Week Fredagen var mest bara bisarr och slutade någonstans på runt 1,5 miljon i omsättning. Det blev många övertidstimmar för killarna på lagret, och årets julbord som vi hade på just Black Week fredagen var kanske inte helt perfekt planerad. Och det blev det i särklass nyktraste julbord vi haft eftersom en majoritet skulle upp och jobba tidigt dagen efter.

Lite lärdomar:
- Jag tror fortsatt att man kan bibehålla en något lägre rea än vad många tror och ändå få god effekt. Vi valde i år att rea ut ca 20% av sortimentet, och vi har inga galna reor på de produkterna utan i de flesta fall runt 10-20%. När vi sammanfattar veckan 24:e - 30:e November, så hamnar vi på en snitt-marginalförsämring på ungefär 3%, samtidigt som försäljningen ökade med ungefär 350% mot en vanlig löne-vecka. Det bygger dock givetvis på att man inte har så mycket reor utan har en etablerad prisbild ut mot kund sedan tidigare vilket vi jobbat hårt med.

- Förra året hade vi tre riktiga storsäljare under Black Week som vi satsade stenhårt på. I år gick vi lite bredare och hade 20-25st storsäljare som vi valde att satsa rätt hårt på. För att kompensera för det så har vi verkligen pushat våra kreditlimiter till det yttersta. Såhär när Black Week är över skulle jag dock ändå säga att det var rätt val. Det gick ju dels bra med försäljningen under veckan, men nu när säljperioden är över har vi också ett mycket bättre kvarstående lager som inte alls är lika skevt som förra året.

- Lagret är och förblir det absolut viktigaste under Black Week anser jag. Killarna där har gjort ett enormt hästjobb och jobbat övertid båda helgerna som ramat in Black Week, samtidigt som vi beställt in extra helghämtningar från Schenker för att få iväg alla sändningar flera gånger om dagen. Jag tror det är lätt att man börjar "räkna för mycket" på kostnaderna för övertid, extra-hämtningar, helg-luncher och andra tillkommande kostnader och håller tillbaka för att man blir lite rädd för hur det drar iväg. Men i ärlighetens namn så finns det inget viktigare än att hålla flödet igång och undvika flaskhalsar och är det den sortens kostnader som blir för dyra så kanske man har för hög rea, inte för höga utgifter.

- Låt marknadsförarna göra sin grej. Jag har snackat med rätt många ehandelsprofiler här under veckan som gått och rätt många som jobbar inom marknadsföring är mest irriterade på hur extremt mycket ehandlare lägger sig i deras jobb non-stop under hela den här perioden och hur de inte kan utföra sitt jobb ordentligt för att direktiven flyger hit och dit. Funderar du på om du lägger dig i för mycket? Då gör du nog det 🙂

 

ANNONS
Bild av Joel Löwenberg
Joel Löwenberg
VD pĂĄ Gymkompaniet
joel@gymkompaniet.se

Om skribenten

Ägare av e-handeln Gymkompaniet och programledare för den uppskattade podcasten "Make Sweden Stronger", där han intervjuar andra entreprenörer. För sitt inspirerande sätt att dela med sig av kunskap har han vunnit pris som "Årets Inspiratör 2024" och uppmärksammats som en av Sveriges främsta kommunikatörer.