Omsättning Oktober - 8,9 Miljoner (+2% Y/Y)
Det var en tråkig tillväxt
Vår sämsta tillväxtmånad hittills i år. Svårt att vara nöjd med en tillväxt på 2% Det brukar komma ett par sådana månader per år då vi gör en del byggen under året på större ordrar, och beroende på vilken månad en viss montering hamnar på så kan omsättningen slå rätt hårt åt olika håll. Men även om jag i teorin kan hitta någon sorts förklaring till försäljningen så är jag lite besviken på Oktober.
Black Week Approaches
Det är lika bra att beta av tankarna inför Black Week direkt. Vi har fullkomligt proppat lagret fullt i år. Jag hade möte med banken häromdagen som givetvis vill ha lite koll på hur vårt kassaflöde ser ut och jag förklarade att fram till och med Black Week kommer vi i princip slå i kredit-taket dagligen för att vi fyller upp lagret så mycket det bara går... och slår vi inte i taket så är det jag som misslyckas med att hitta bra deals på produkter jag tror på
Det finns ju bolag som har en markant del av sin årsförsäljning under Black Week. Riktigt där är vi inte. Men på de 10 dagar som Black Week pågår hos oss så brukar vi sälja ungefär lika mycket som en bra vanlig månad. Med stora, kapitaltunga varor så innebär det att lagret fylls upp rejält och det kräver ändå en hel del planering, speciellt eftersom vi sedan också följer upp med vårt säljmässigt bästa kvartal, så ingenting får egentligen ta slut under Black Week, utan det ska ligga färdiga pipelines med varor redo att ta plats direkt!
Fler Strömmar
Vi har börjat sälja 15 produkter via Gymgrossisten. Vi är egentligen ingen grossist, men de senaste åren har vi långsamt börjat ta in en små extra sälj-kanaler här och där. Vi jobbar som underleverantör till en del bolag som jobbar med upphandlingar, vi säljer som grossist till Finland, vi säljer till lite andra bolag i branschen, och nu även Gymgrossisten som ju är Sveriges största aktör inom kosttillskott men de har även ett litet ben inom utrustning. Det finns flera olika anledningar till att vi väljer att bredda kanalerna lite. En av de större anledningarna är att Recoil numer är en överväldigande del av vårt sortiment, men det är vårt egna varumärke och den vanligaste frågan vi fått genom åren gällande Recoil är kunder som undrar om det "är ett riktigt varumärke" då det bara funnits hos oss. I och med att det nu finns på fler ställen så upplevs det som mer etablerat och gör att de frågorna försvunnit.
Höstförhandlingar
Vi har haft en del förhandlingar med leverantörer om priser och årliga höjningar. Det är alltid en skum balansgång mellan att dels försöka lova ökad försäljning och tillförsikt och samtidigt kvida av ångest över att marginalerna är körda så att man inte kan hantera högre från leverantören. Jag gör mitt bästa med att se optimistiskt lidande ut varje gång för att få minsta möjliga prishöjning.
MÃ¥leri/Snickeri
Jag har köpt in mig i ett lokalt måleri/snickeri. Vilket kan verka lite märkligt. Men, vi flyttar in på nya lagret om ett halvår och det ska givetvis göras en hel del renovering och byggen och då är det rätt trevligt att ha koll på vilka hantverkare man ska använda. Dessutom känner jag ägaren sedan långt tillbaka, och efter 10 år utan styrelse på Gymkompaniet, ser jag nu fram emot att kanske ha mitt första externa styrelsemöte över en öl och kalla det jobb. Bara en sån sak är värt det!
Makro
Trots att tillväxten i Oktober varit rätt tråkig så känns det ändå som marknaden är på väg åt rätt håll. Vi märker hur offertförfrågningarna har börjat komma in i allt större grad och eftersom investeringar i företagsgym ofta tar ett par månader att realiseras så skulle jag gissa att början på 2026 kan bli rätt trevlig.