ANNONS

En nordisk heldag om framtidens omnichannel och AI

ANNONS

Förra veckan gick “Insights by Omnium”-eventet av stapeln i centrala Oslo. Dagen bjöd över 300 besökare på case och diskussioner om hur nordiska kedjor skapar sömlösa kundresor med hjälp av moderna OMS-lösningar (Order Management System) och AI. Från Mestergruppen till Power och Sunkost, fokuset låg på framtidens handel, där integration, data och värde för kunden står i centrum.

Omnichannel i praktiken, från bygg till leksaker

Dagen inleddes med Brede Schreier från Mestergruppen, Skandinaviens största bygghandelskedja med varumärken som XL-Bygg, Happy Homes och Colorama. Han berättade hur koncernen, genom en kombination av integration och ordning i sina system, lyckats knyta ihop ett stort antal förvärvade butiksnätverk med olika system och skapa en sömlös kundresa hela vägen till point of sale.

Even Rognan Lutnæs från Power visade hur kedjan moderniserat sina äldre system och rullat ut en ny struktur i flera länder. Resultatet är ett fullt integrerat flöde mellan e-handeln och de fysiska butikerna, där kunder kan ändra och utöka sina Click & Collect-köp direkt i butikskassan. En lösning som möjliggör både cross-basket-försäljning och bättre upplevelser.

Även Jaktia och Sprell delade sina erfarenheter. Båda visade hur decentraliserade butikskedjor, med olika förutsättningar, kan effektiviseras genom rätt orderhantering och centralisering. Budskapet var att ett starkt OMS är nyckeln till en friktionsfri kundresa.

Paneler och branschinsikter

Under dagen hölls två paneldebatter som diskuterade läget i den nordiska handeln.

I den första samtalade Runar Wiksnes från norska Virke och Per Ljungberg från Svensk Handel om hur pandemin förändrade konsumtionsmönstren, där pengar flyttades från tjänster till produkter, och hur kostnadsdriven inflation och kostnadsökningar fortsätter påverka konsumentbeteendet, där pris och kampanj är i fokus.

Den efterföljande panelen, med deltagare från nordisk retail, var enig med föregående talar. Prisfokuset är större än någonsin, särskilt i Sverige.

Per Ljungberg bjöd dessutom på en mer dyster spaning: att vi sannolikt kommer se även stora e-handelsaktörer gå i konkurs under de kommande åren.

AI-spåret: från forskning till kundservice

Dagens avslutande del fokuserade på AI i praktiken. Här deltog Alexander Haneng från NHO, Anders Kjellen från Sunkost och Kristian Sonnerberg från Vita. De delade både forskning och egna erfarenheter av hur AI- teknik redan används i deras organisationer.

Ett case kom från Sunkost, som med hjälp av företaget Mimir implementerat en AI-driven kundservice-robot. Efter mindre anpassningar kunde samma bot även användas som stöd i internutbildning, ett exempel på hur AI kan skapa konkret värde utan att kräva massiva investeringar.

Tre huvudinsikter från dagen

  1. Från silos till samlad data Allt fler företag centraliserar sin data för att möjliggöra en mer flexibel och friktionsfri kundresa, vilket skapar nya möjligheter.
  2. ”Value for money” styr kunden Den nordiska konsumenten fokuserar på rätt pris, kampanjer och värde. Även stora e-handlare kommer behöva anpassa sig.
  3. Börja smått med AI Det handlar inte om att jaga FOMO, utan att ta första steget och välja bort de överväldigande AI-strategierna. Små initiativ, som Sunkosts AI-resa med Mimir, kan ge resultat.

Några bilder från eventet:

Alexander Knutsson, CDO på Jaktia

Christian Sogn Iversen, CEO på Sprell

Petter Balstad, medgrundare av Omnium

Foton: Omnium

ANNONS
Bild av Martin Granberg
Martin Granberg
CSO på Priceindx - en del av Priceshape
martin.granberg@priceindx.com

Om skribenten

Strategi- och produktchef på Priceindx med expertis inom styrelsearbete, SaaS, e-handel samt inköp och upphandling.