Annons

Förtäckta hållbarhetslöften, e-handeln räddar skogsindustrin och Johanna funderar på om inte män behöver stöttning

Ehandel.se: Svea Ekonomi har kommit med en undersökning på hur vi svenskar vill ha leveranserna. Ombuden håller ställningarna men intresset för paketboxar ökar ordentligt. (Jag skulle gärna vilja ta del av hela undersökningen för att bilda mig en bättre uppfattning om varför man svarar som man gör gör men det som står i artikeln kanske är allt?

Census gov: "Manufacturing, Not online shopping, ranks No.1 in E-commerce" Mycket intressant artikel som gör ett rejält försök att analysera vad vi i Sverige brukar kall  e-handel B-B.

Annons

https://www.census.gov/library/stories/2021/06/think-online-retail-is-largest-e-commerce-sector-think-again.html?utm_campaign=20210601msacos1ccstors&utm_medium=email&utm_source=govdelivery

New York Times recenserar ny bok som avslutas så här:

"And one of the unforeseen, ironic results of the genuinely valuable conversation and consciousness raising that books like “Unraveled” have spurred is that sustainability itself has been transformed into a selling point.

That may be the most horrifying development of all".

Jag har inte läst boken men artikeln är mycket läsvärd

https://www.nytimes.com/2021/06/03/style/jeans-fashion-sustainability-.html

Annons

Market.se: (Tyvärr bakom betalvägg) Rubriken på artikeln är:  Hållbart hela vägen till kunden - så ska även sista milen bli grön , är rubriken på artikeln.

När jag läser den här artikeln och många andra om att konsumenterna kräver hållbara leveranser och man ser i många fraktcheckouter att logistikaktörerna jagar livet ur sig för att framställa sig som det mest hållbara alternativet och även handlarna ställer stora krav på logistikaktörerna att erbjuda hållbara leveranser så funderar jag om inte vi konsumenter på ett kvalificerat  lurar oss själva till att framstå som så miljömedvetna när vi samtidigt handlar massor från ultra fast fashion företag som Shein mm där priset är superlågt och vi inte har en aning om hur kläderna produceras. Jag hittar iaf inget på shein.se

Svenska dagbladet har också ett stort uppslag i söndagens tidning med rubriken "Modeindustrins systemfel" där bland annat Askets grundare kommer till tals.

Mer från SvD: Deras börsanalytiker skriver: "Vi sätter köpråd på Clas Ohlson." "E-handeln växte hela 60 procent under året för Clas Ohlson samtidigt som butiksförsäljningen minskade 10 procent. En teori hade kunnat vara att ett sådant kanalskifte skulle vara dåligt för Clas Ohlson men analytikern tycker inte det med hänvisning till bland annat stabil lönsamhet trots kanalskiftet.

Dagens Industri (bakom betalvägg) "E-handeln räddar skogsindustrin - Samma digitaliseringstrend som slår ut det grafiska papperet är fundamentet för e-handeln – som kräver förpackningsmaterial"

Mer i Dagens industri: "Superapparnas strid hårdnar" nedan ett par citat från den intressanta artiekln.

”Vad vi ser i Asien är att konsumentinriktade appar är väldigt bra på att röra sig horisontellt till nya tjänster och produkter. Västerländska digitala företag tenderar att hålla sig i sin fålla”, säger Towson.
Han säger att om taxitjänsten Uber hade varit asiatiskt hade bolaget i dag säkert haft fler än 20 olika tjänster i sin app. Det är en av förklaringarna till att Uber mer eller mindre sparkats ut från de asiatiska marknaderna.
"För många i Asien känns västerländska internettjänster som Facebook och Amazon något gammaldags, samtidigt som konsumenter vant vig vid att ha alla tjänster – från att beställa hem oliver till cocktailen till att betala räkningar – samlade i en och samma superapp".
Övrigt
Jag vill än en gång slå ett slag för att prenumerera på ehandels redaktörsbrev.
Johannas fredags brev är helt suverän läsning:
"Borde man kanske starta ett företag som kan stötta män - Alla vill ju "tro på sig själva" är rubriken

Annons