Annons

Från verktygsbod till Purpose driven commerce

Att få till lönsam tillväxt är svårt vare sig man betecknar sig som ett omnikanalföretag" eller ett "göra gott företag"

Retail Dive: Helgens deep dive handlar om den komplexa kostnad och intäktsekvationen av att vara "omniföretag". Viktig läsning för att bena ut vad som driver kostnader men också vilka fördelar vissa kostnadsdrivare kan ha på lång sikt. En av mest intressanta artiklar jag läst på ett tag. Ett citat ur artikeln:

"For old-fashioned sales at the cash register, the point-of-sale and inventory systems are "very hard and very mature, so it's cheap," Madden said. "When you start doing buy online, pick up in store, all of a sudden now I have to have get my associates handheld devices. And now they have to have scanning capability. And that scanning capability needs to have almost real-time inventory … that's where the costs come in."

Annons

https://www.retaildive.com/news/the-omnichannel-age-is-here-and-its-expensive/597653/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=Issue:%202021-04-05%20Retail%20Dive%20Newsletter%20%5Bissue:33416%5D&utm_term=Retail%20Dive

Dagens Industri:  https://verktygsboden.se/ uppmärksammas av tidningen för sitt sätt att använda youtube för att sälja. Grundaren Lars Edwardsson figurerar själv i många filmer. Värt att kolla in. Själv tittade jag på hur det går till att lacka om en motorhuv till en Rover V8 nu på morgonen :).

Breakit Premium: Stefan Lundell beskriver på ett medryckande sätt sin egen spekulation Pricerunners hemliga plan. Premium ligger bakom betalvägg men helt klart läsvärt för er som kan få tillgång till artikeln.

Själv är jag inte lika säker på att Nordstjernan  (på lång sikt) gjorde fel när de sålde alla sina aktier i Pricerunner som Stefan.

Clas Ohlson försäljning i mars: "Försäljningen online ökade med 101 procent till 101 Mkr (50)".

https://about.clasohlson.com/sv/media-och-press/pressmeddelanden/2021/okad-forsaljning-for-clas-ohlson-i-mars/

Glossy: Många av er som läser detta har säkert hört talas om smått legendariska skomärket Tom´s. De av er som inte har koll  kan läsa in er här: https://en.wikipedia.org/wiki/Toms_Shoes

Annons

Men Toms har brottats med stora lönsamhetsproblem de senaste åren och som Tom´s Amy Smith uttrycker  det: "In June 2020, when asked about the strain of the one-for-one model on the company mid-pandemic, Smith said, “It’s not easy.… This is where the rubber meets the road, where brands that are purpose-driven are really tested.”

Nu ändrar Tom helt fokus och går från sin "one for one" affärsmodell till detta: https://www.glossy.co/fashion/chapter-2-toms-abandons-one-for-one-model-in-new-bid-for-gen-z/

Min kommentar: Jag trodde Tom´s var helt uträknade men ack vad jag bedrog mig och jag kommer fortsatt med stort intresse att följa ett av de mest imponerade "purpose driven" företag jag stött på.

Allt för idag, vi hörs imorgon igen.

Arne

 

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Tack!