ANNONS

Google Ads i AI Mode- hur kommer det fungera? Och påverka strategier för e-handlare?

ANNONS

AI Mode (AIM) är Googles mest avancerade AI-drivna sökläge, där användaren kan interagera med sökningen som en konversation, ungefär som att chatta med en AI-assistent direkt i Google Search.

Till skillnad från AI Overviews, som är ett kort AI-svar högst upp i sökresultaten, är AI Mode ett fördjupat, interaktivt läge där användaren kan:

  • ställa följdfrågor

  • be om förtydliganden

  • jämföra alternativ

  • utforska komplexa problem

Det blir alltså mer som en AI-chat inbyggd i Google Search, där svaren utvecklas dynamiskt när användaren fortsätter dialogen.

AI Mode har hittills funnits i USA, UK och Indien. För ett par dagar sen kom informationen att det rullas ut i 180 nya länder. Men ännu så länge inte i Sverige och andra EU-länder. 

Min branschkollega Fedja Porobic säger i deras senaste poddavsnitt Noll till 100 att han har säkra källor på att AI Mode kommer till Sverige under Q4. 

Det innebär att det är hög tid för oss att förbereda oss och lära oss av hur det fungerar genom att studera hur det är i USA, där det redan är utrullat.

Annonser integreras direkt i AI-genererade svar, både ovanför, under och även inuti själva svaret. 

Annonser kommer triggas: 

  • Vid komplexa frågor utan entydiga svar.
  • När användaren visar kommersiell avsikt.
  • När högkvalitativa och relevanta annonser finns tillgängliga.

 

Vad innebär det för Google Ads och strategier framåt? 

 

  • Fler kommer välja Performance Max istället för Standard Shopping
  • För att synas i AI Overviews & AI Mode bör man i första hand satsa på Performance Max. 
  • Performance Max har fullt stöd i de nya AI-ytorna (AIO/AIM), både i Shopping Ads och i textbaserade svar. 
  • Standard Shopping blir begränsat till traditionella Shopping-resultat. Det kommer inte ha samma förtur i AI Overviews/Mode. Det kan få lägre räckvidd när AI-prioriterade format tar mer utrymme.
  • Standard Shopping blir troligtvis mer som en nischlösning för annonsörer som absolut vill ha manuell kontroll, men med risk för lägre synlighet.

  • Datakvalitet i produktflöden blir avgörande
  • Feedhygien, man behöver säkerställa att produktflöden är 100 % korrekta och uppdaterade.
  • Lägg tid på produktbeskrivningar, färg/material, pris, lagerstatus, frakt & returvillkor.
  • Addera högkvalitativa bilder och fler än en bild, AI prioriterar bra content.

  • Kampanjtypen AI Max kan få ökad betydelse
  • AI Max är, utöver Performance Max, den kampanjtypen som automatiskt kan nå placering i AI Mode. 
  • Vi har testat AI Max och kvaliteten var inte 100% initialt men det kommer förhoppningsvis förbättras. 

  • Annonser och kreativt innehåll kan behöva anpassas
  • Annonstexter kan behöva anpassas för att smälta in i konverserande AI-svar. Mer rådgivande än säljiga. 
  • Ad Customizers kan börja användas mer för dynamiska och kontextuella budskap. 

  • Fler kommer köra Smart Bidding 
  • Manuell budgivning kommer inte fungera i AI Mode. 

 

Jag tycker det här är oerhört intressant och en mycket spännande utmaning för oss marknadsförare. Det kräver stor förståelse för hur användare kommer interagera i konversationsformat. 

AI-svar kan ge direktinformation och kan minska incitament att klicka vidare. Det blir intressant hur det påverkar klickfrekvensen och hur vi utvärderar resultaten. 

Om det stämmer att lansering i Sverige blir under Q4 så kommer det göra det kvartalet ännu mer intensivt än vanligt. Marknadsförare och annonsörer som är på tårna kommer ha en stor konkurrensfördel. 

 

 

ANNONS
Bild av Karl Lindberg
Karl Lindberg
VD på AdRelevance
karl@adrelevance.se

Om skribenten

Medgrundare av byrån AdRelevance, som bland annat har prisats av Google för "Bästa Fallstudie i Sverige" och varit multipel finalist i European Search Awards. AdRelevance är helt fokuserade på digital marknadsföring för e-handel och har flera egenutvecklade verktyg specifikt utvecklade för att ge e-handelskunder en konkurrensfördel.