Annons

Spaning: Heta pandemikategorin – ”har fullkomligt exploderat”

Nya köpmönster när konsumenterna stannar hemma.

Ett av de segment inom e-handeln som har ökat mest i popularitet under coronapandemin är köksprodukter. Efterfrågan på allt från bakredskap till apparater som fritöser och skärmaskiner har ökat med över 100 procent jämfört med 2019, visar besöksstatistiken på shoppingjämförelsetjänsten PriceRunner.

Samma trend syns hos flera e-handlare, däribland Elon.se.

Annons

Vår onlineförsäljning har fullkomligt exploderat, det handlar om en tresiffrig ökning i procent jämfört med förra året. Efterfrågan har ökat på alla typer av produkter. Det hänger troligen ihop med att människor tillbringar mer tid hemma, de ser och använder sina hemprodukter mer, och vill passa på att köpa nytt. Det är inte bara en trend i Sverige utan även i många europeiska länder, säger Jakob Dahlner, försäljningschef B2C på Elon.

Även Hemmy.se har sett en liknande utveckling. I slutet av februari insåg de att omfattningen av coronaviruset kunde bli stor och började förbereda sig för osäkra tider, berättar Hemmys vd Jonas Danielsson.

Vi agerade fort för att kunna parera effekterna av corona, såg över investeringarna i marknadsföringen och hur vi kunde effektivisera lagret ännu mer. Ett tag var läget ganska oklart, men i mitten av mars kom ju Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att jobba hemifrån om möjligt och att undvika onödiga resor – därefter nådde försäljningen nya nivåer från april. Sedan dess har utvecklingen fortsatt varit positiv, säger Jonas Danielsson.

Olika trender olika månader

Från månad till månad har både Hemmy och Elon sett hur olika produkttyper har trendat i takt med pandemins utveckling.

Först var det kaffemaskiner och kaffebryggare som ökade starkt, eftersom många började jobba hemifrån och ville ha gott kaffe, säger Jakob Dahlner på Elon.

Därefter låg fokus på luften i hemmet: många köpte luftrenare och framåt sommaren, när det blev varmt på hemmakontoren, ökade försäljningen av AC och luftkonditionering.

Sedan insåg många att de inte skulle kunna resa bort på semestern, då började de i stället göra om hemma och försäljningen av vitvaror ökade. Och under hela pandemin har vi sett en stark efterfrågan på köksapparater och annat som hör till matlagning, berättar Jonas Danielsson på Hemmy.

Ovanlig ökning av frysar

Det är inte bara efterfrågan på mindre köksprodukter som har ökat under året. Även vitvaror går starkt framåt, och då framför allt kylar och frysar.

Annons

PriceRunners statistik visar att kombinerade kyl-frysar har ökat med 109 procent, frysar med 99 procent och kylskåp med 78 procent. Trenden bekräftas av försäljningssiffrorna för de e-handlare vi pratat med.

Hos oss har vi sett en ovanligt stor ökning av frysskåp. Vi säljer många kyl- och fryspaket också, men just nu är det en annorlunda mix med fler frysar än kylar. Möjligen har det att göra med att folk vill förvara mer matvaror under en längre tid på grund av pandemin, likt bunkringen av toalettpapper i våras, säger Jonas Danielsson på Hemmy.

Flera osäkerhetsfaktorer framöver

Hur länge den positiva trenden för vitvaror och köksutrustning kommer att hålla i sig är, precis som för många andra segment, oklart.

Någon gång kommer det naturligtvis att bli en avmattning, men exakt när i tiden är svårt att sia om. Framför allt när det gäller vitvaror är det svårt att göra prognoser då det ofta handlar om planerade inköp som du inte gör särskilt ofta. Och eftersom många har köpt nya vitvaror i år kan det bli en minskning framöver. Däremot är vitvaror något som säljs oavsett pandemi eller reatider – om kylskåpet går sönder kan du inte vänta, säger Jakob Dahlner på Elon.

Jonas Danielsson på Hemmy ser flera osäkerhetsfaktorer när han blickar några månader framåt.

Till exempel om lagda varsel kommer att övergå i uppsägningar och påverka hushållens ekonomi, om länder kommer att återgå till lockdown, samt vilka effekter Brexit och USA:s presidentval får på handeln. Samtidigt ser vi ett generellt uppdämt behov av att investera mer i sitt hem nu när många tillbringar mer tid där, och tror att investeringsbenägenheten kommer att vara fortsatt positiv, säger Jonas Danielsson.

Topplista: Köksprodukterna som har ökat mest

1. Köksapparater (vakuumförpackare, skärmaskiner, köttkvarnar, dessertmaskiner med mera) +168 %
2. Smörgåsgrillar +136 %
3. Fritöser +125 %
4. Baktillbehör (tillredningsskålar, formar, plåtar, kavlar, spritsar med mera) +122 %
5. Köksassistenter och matberedare +119 %
6. Våffeljärn +118 %
7. Köksvågar +96 %
8. Kolsyremaskiner +84 %
9. Matkokare (slow cookers, sous vide, tryckkokare, riskokare med mera) +81 %
10. Kaffemaskiner +79 %

Statistiken baseras på antalet besök i respektive kategori hos PriceRunner under perioden 1 september–3 november 2020, jämfört med samma period 2019.

Annons