ANNONS

Hur du får folk att köpa av dig oftare - heta Paid Social-tips 2022

ANNONS

De köper inte din produkt.

Enligt Statista beräknas annons-spenderingen i sociala medier (Paid Social) landa på cirka 153 miljarder dollar över hela världen under 2021. Och den förväntas öka till runt 230 miljarder dollar till år 2025.

De stora sociala medieplattformarna visar en imponerande ökning i antalet användare:

  • Facebook med rekordhöga 2,9 miljarder aktiva användare per månad
  • YouTube står starkt på 2,3 miljarder
  • Instagram med nästan 1,4 miljarder användare
  • TikTok klättrar snabbast till 732 miljoner
  • Snapchat har 514 miljoner aktiva användare
  • Pinterest har 478 miljoner

De flesta e-handlare som vill växa förstår att de måste visa sitt erbjudande på de största sociala nätverken där deras potentiella kunder spenderar allt mer tid.

För inte så länge sedan räckte det att ladda upp några produktbilder så skötte Facebooks algoritm resten. Sen blev konkurrensen tuffare och iOS 14.5 lanserades, där Apple vill att deras användare skulle få vara anonyma online. Det ställde till det rejält för många eftersom det inte längre gick att spåra annonserna på samma sätt som tidigare. Det går fortfarande att få spektakulära resultat men då krävs det mer av annonsörerna för att lyckas.

Här följer några heta tips för dig som jobbar med Paid Social eller som har tänkt att satsa på det under 2022.

Skapa bättre erbjudanden

Nästan alla “experter” inom Paid Social säger att “annonsmaterialet är absolut viktigast”.

Det är väldigt viktigt, men det har också tyvärr medfört att allt för många tänker: “Har jag bara ett bra annonsmaterial” så kommer det att räcka för att lyfta en halvbra importerad produkt med ett alldagligt erbjudande.

Men har du ett bra och tydligt erbjudande då blir allt mycket lättare och annonsmaterialet blir som jetbränsle till erbjudandet.

En rabattkod på 20 procent är inte ett erbjudande, även om det kan ingå som en del i det. En definition av erbjudande som jag gillar är:

"Ett erbjudande består av resultatet eller transformationen som sker i utbyte mot en transaktion."

De köper alltså inte din produkt, de köper resultatet som din produkt eller tjänst levererar. Detta är grunden för ditt företagande.

Om du inte har ett erbjudande som människor vill ha så finns det inte något värde som kan bytas ut mot en transaktion. Det är därför det är så stort slöseri med resurser att lägga marknadsföring till ett dåligt erbjudande (både tid och pengar).

Du behöver kunna svara på frågan som din besökare ställer sig “Varför skall jag bry mig?” eller “Kan jag känna igen mig i det problem som de löser?”

Se till att få erbjudandet och problemen din produkt löser definierat så tydligt som möjligt, eftersom vi kommer att använda detta som grund när vi sedan skapar annonser, quiz, landningssidor, email-uppföljning, element på webbplatsen med mera.

Okej, så om du inte skippade förbi denna punkten så kan du gå vidare till annonsmaterialet.

Skapa ett system för att få annonsmaterial löpande

Som annonsör behöver vi löpande testa nytt innehåll för att kunna få fram en vinnande kombination av annonsmaterial, målgrupp och erbjudande. Är du ett större brand så brukar det löna sig att skaffa ett team in-house som skapar användargenererat innehåll (UGC) som man testar.

Detta team kan bestå av kunder som älskar varumärket och som vill bli mer involverade i det. Det kan också vara anställda som gillar att skapa innehåll som en del i sina dagliga uppgifter. Eller influencers som genuint vill jobba med varumärket och som verkligen använder produkten.

Ta din lista med problem och invändningar som folk har och skapa sedan annonsmaterial som “svarar” på dessa saker. Olika typer av innehåll kommer att tilltala olika typer av personer. Om du enbart använder polerat och välproducerat innehåll så kommer du missa många som vill ha den transparenta och mänskliga delen, för att kunna känna kontakten med ett varumärke på ett annat sätt.

Skaffa en in house-designer eller anlita någon för design och videoredigering

För att ni snabbt skall kunna testa olika koncept eller vinklar så är det smidigt att ha en designer in-house som producerar bildmaterialet. Men också någon som kan videoredigering och att ta råmaterialet från era videor för att producera och formatera dessa till passande annonsformat.

Alternativt att du betalar frilansare eller en designbyrå som passar din budget.

Influencer Whitelisting - nå utanför influencerns publik

Om du verkligen vill sänka dina annonskostnader (CPC) för att få någon att upptäcka ditt varumärke, så kan Influencer Whitelisting vara en spännande metod.

Man kan antingen skapa en Facebooksida eller ett Instagram-konto för de bästa kreatörerna. Eller få access till deras följardata på deras Facebook-sida eller Instagram-konto, men där deras innehåll som de skapat åt dig (varumärket) nu även når ut utanför deras följarskara och flöde, via “dark posts” med köpt annonsering.

Den stora fördelen med denna typ av annonsering, med influencers, är att den blir mätbar i till exempel Facebook Ads Manager.

Denna metod innebär även flera fördelar för influencers. Först och främst så får dem en utökad räckvidd när deras innehåll når nya ögon. Eftersom dessa inlägg inte behöver vara i influencerns flöde så ökar också innehållets livslängd.

På så vis kan de fokusera på att skapa innehåll och vi sköter annonseringen. De som betalat för ett samarbete behöver inte längre enbart förlita sig på att resultatet från influencers organiska publicering. Influencers kan också tjäna mer pengar då de kan ha fler kampanjer igång, då dessa ligger utanför det som deras följare ser i sitt flöde.

Förlita dig inte enbart på retargeting - generera “leads”

Problemet med att enbart förlita sig på retargeting är att du inte har några kontaktuppgifter och inte kan skapa någon relation med kunden. Efter iOS 14.5 så fungerar retargeting sämre än tidigare, vilket gör det ännu viktigare idag att få potentiella kunder att släppa ifrån sig sina kontaktuppgifter frivilligt.

LÄS ÄVEN: Paid social-proffset tacklade iOS-uppdateringen – slår nu 4 miljoner

Om du inte fångar upp användaruppgifter effektivt så går du miste om intäkter just nu. Mitt tips är att fokusera på att bygga din egna listor. Använd quiz, giveaways, lead-magneter (till exempel PDF, videor, checklistor, mallar) men även involverade pop-ups är effektiva.

Annonser som går till ett bra quiz får ofta mycket högre klickfrekvens (fler som klickar på annonsen procentuellt) än en produktannons, vilket generellt innebär en lägre kostnad per klick ihop med att ett quiz eller “lead-magnet” kan konvertera 30-50 procent av besökarna till e-postleads.

Men förutom försäljning från annonserna så bygger du på detta sätt upp en tillgång (en e-post/SMS-lista) med förstahandsdata som du kan kommunicera med så länge dem vill vara med på ditt nyhetsbrev.

Vad skulle det innebära för dig om du genererar 50-100 nya e-postleads per dag (eller mer) som sedan "utbildas" vidare via automatiska uppföljande email?

Öka livstidsvärdet och få fler återkommande kunder

Det mest avgörande för att få folk att köpa av dig oftare handlar om att ge dem en bra upplevelse under själva köpet. Det vill säga att produkten eller tjänsten levererar det förväntade resultatet och att de får bra support när problem uppstår.

När du har det på plats, då kan du med smart e-postmarknadsföring påminna och utbilda dem om fördelarna med produkterna och rekommendera kompletterande produkter. Detta innebär att livstidsvärdet per kund blir högre och ger dig bättre avkastning på din annonsering över tid.

E-postkampanjer är en viktig kanal som i många fall står för  30 procent av intäkterna för en e-handel.

Idag kan vi även mäta vilken kombination av produkter i sortimentet som inom 60-90 dagar skapar bäst “livstidsvärde” och sedan lyfta fram dessa i vår annonsering och e-postuppföljning.

Spårning och mätning

Här finns det en del saker som man behöver göra för att få ett så bra beslutsunderlag (data) som möjligt för sina annonskampanjer. Detta är något som idag tyvärr blivit lite mer tekniskt än tidigare. Just nu så ser vi bäst förutsättningar för att få en övergripande bild av hur de olika trafikkällorna samverkar fram till ett köp med Shopifys plattform.

Men med en bra uppsättning av Google Tag Manger och Google Analytics 4 (data-driven attribution) och UTM-spårning så kan de flesta annonsörer få mer data som underlättar optimeringsarbetet.

Bild av paidsocial
paidsocial
paidsocial