Det är oerhört intressant att i realtid se hur det nya AI-söket snabbt växer fram och vad som är och kommer bli viktiga faktorer i Googles AI-översikt, AI Mode och i ChatGPT.
Det blir betydligt enklare att snabbt få en överblick och jämföra saker som pris, leveranstider och kundomdömen.
Självklart kommer konkurrenskraftigt pris fortsatt vara en avgörande faktor men utöver det så är min take att kundomdömen kommer bli ännu viktigare än det redan har varit. Alla konsumenter vill känna trygghet i att de köper från en pålitlig aktör och det är nu smidigare än tidigare att skapa sig en bild av det.
Exempel: AI-översikt och ChatGPT om Gymkompaniet är pålitligt
Jag frågade vår kund Joel Löwenberg, Gymkompaniet, och fick OK att jag använder de som exempel på hur en AI-översikt kan se ut för en typ av sökning/prompt som jag tror kommer bli vanligare i och med AI-söket.
Tänk er scenariot att du vill köpa produkter för ett hemmagym och är i slutfasen att välja mellan Gymkompaniet och Konkurrent X. För att känna dig trygg med att välja rätt företag är det sannolikt att du vill läsa mer om de båda företagen.
Det finns olika sätt att göra det på, ett är att googla “Är Gymkompaniet pålitligt”.
AI-översikten på Google (som ni ser i bilden ovan) ger följande svar till mig:
“Ja, Gymkompaniet verkar vara ett pålitligt företag. De har positiva omdömen på plattformar som Prisjakt, Trustpilot som pekar på snabba leveranser, bra kundservice och god kvalitet på utrustningen. Företaget har också blivit utsett till Gasellbolag 2023, vilket indikerar en stark tillväxt”.
AI-översikten tar även med eventuella negativa aspekter:
“Det finns dock några få enskilda klagomål på exempelvis en krånglig hemsida eller viss otydlighet kring manualer, men dessa verkar inte vara omfattande.”
ChatGTP visar upp liknande resultat.
Exempel från ChatGPT
Vad innebär det här för e-handlare?
1) Googla/prompta om ert eget företag för att se hur ni framställs i AI-sök
- Som första steg rekommenderar jag att googla/prompta (i inkognitoläge) för att se hur ert företag visas. Det kan vara mycket värdefull information som ni kan få fram och ta action på.
2) Prioritera insamling av kundomdömen som en KPI
- Det här är förhoppningsvis redan ett stort fokus för de flesta e-handlare men själva strategin för insamling av kundomdömen finns det många som inte har på plats.
- Kundomdömen från Trustpilot, Prisjakt och Google lyfts i AI-svaren.
3) Lyft fram utmärkelser, auktoritet och expertis
- I exemplet Gymkompaniet lyfte AI-översikten att de blivit Gasellföretag.
- Joel Löwenberg på Gymkompaniet är ett utmärkt exempel på hur man skapar auktoritet genom sin podcast, omtyckta texter, utnämnande som Årets Kunskapsspridare, nominering till E-Com Brightest Start, etc.
- Om ni har liknande utmärkelser eller personer inom företaget med auktoritet/expertis inom era områden så lyft fram det.
4) Erfarenhet är viktigt
- Erfarenhet är viktig - helst trovärdig erfarenhet.
- I min AI-översikt för Gymkompaniet står det “De är en etablerad aktör med nära 200 års erfarenhet inom branschen”.
- Jag som har koll på Gymkompaniet trodde att AI:n hallucinerade men det visar sig att den informationen är tagen från Gymkompaniets webbplats där det står:” Gymkompaniet kan erbjuda en erfarenhet som sträcker sig nära 200 år tillbaka i tiden”.
5) Sätt fokus på hög butikskvalitet i Merchant Center
- Butikskvalitet i Merchant Center ger e-handlare en tydligare bild av hur butiken presterar utifrån kundens upplevelse.
- För e-handlare innebär detta en möjlighet, men också en utmaning. Ett högt betyg kan bidra till ökad trovärdighet och en bättre kundupplevelse, medan ett lågt betyg kan signalera områden som behöver förbättras för att skapa en mer konkurrenskraftig butik.
- Här finns tips på hur e-handlare kan förbättra sin butikskvalitet.
Några avslutande tankar från mig
AI-söket håller på att växa fram. Early-adopters har redan kommit långt i hur de använder det och vi ser hur snabbt AI-trafiken ökar. Den stora massan har inte kommit lika långt, det blir oerhört intressant hur de kommer att använda AI-sök.
E-handlare behöver fokusera på att vara attraktiva för den stora massan som självklart också inom kort kommer till AI-söket oavsett om det blir via Google, ChatGPT, Perplexity eller annan aktör.
Att optimera för toppresultat för Butikskvalitet i Merchant Center innebär en bättre köpupplevelse och stärker varumärket. Genom att satsa på kvalitet och optimera dessa delar, kommer det att leda till bättre synlighet och en ökad försäljning på både kort och lång sikt
Vi ser data på att positiva kundomdömen ger ökad klickfrekvens och konverteringsgrad för Google Shopping så det finns många orsaker till att prioritera insamling av kundomdömen.
Hög kundnöjdhet borde vara prioritet för alla e-handlare, känns roligt att leverera fler argument till att det bör få ännu mer ökad prioritet.