Fraktbolaget Instabox, har med sina paketskåp fått genomslag inom e-handelslogistiken i Sverige. Nu meddelar bolaget att dagens cirka 120 paketskåp kommer att utökas till nära på det dubbla.
Tar klivet in i Skåne
Sedan tidigare har Instabox ett 20-tal skåp utplacerade i Göteborg och Borås, och nästan hundra skåp i Stockholmsregionen, som omfattar Uppsala, Västerås och Eskilstuna. Det närmaste kvartalet ska nya paketskåp placeras ut i Helsingborg, Malmö, Lund, Jönköping, Norrköping, Linköping, Enköping, Halmstad, Trollhättan och Varberg.
- Fram till jul räknar vi med att ha 50 skåp utplacerade på de nya orterna, och om vi tittar tolv månader framåt så kanske vi landar på hundra. Hela Skåne har grönflaggats internt, berättar Instabox vd Alexis Priftis, och tillägger att fler skånska orter står på tur senare i höst.
"Utgår från var flest bor"
Instabox hanterar huvudsakligen sina leveranser i egen regi, även om det förekommer samarbeten med andra leverantörer, som till exempel Budbee och Best.
LÄS ÄVEN: Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor
Ambitionen är att erbjuda snabba leveranser till lågt pris, något Alexis Priftis menar är möjligt tack vare att många paket levereras till samma ställe. Med de nya städerna räknar Instabox med att företagets paketskåp ska kunna nå cirka fem miljoner människor.
Varför har ni valt just de här städerna att expandera till?
- Vi utgår från var flest bor och var vi har hubbar. Sedan tidigare har vi hubbar i Stockholm och Göteborg, och nu öppnar vi en i Helsingborg och en i Mantorp i Östergötland.
Centralavtal med Ica och Coop
De nya leveranshubbarna innebär ett tiotal nyanställningar, varav de flesta ska ha rekryterats vid det här laget. Hubben i Helsingborg är exempelvis tänkt att gå live den 3 september.
Instabox nya paketskåp kommer precis som sina tidigare motsvarigheter att placeras ut i till exempel köpcentrum och livsmedelsbutiker, samt i anslutning till kollektivtrafiken. Alexis Priftis berättar att Instabox bland annat har centralavtal med Ica och Coop
- Det är inte frågan om något skifte i strategi utan vi tittar fortfarande på välbesökta platser när vi placerar ut skåpen, avslutar Alexis Priftis.