Instagram kan lägga ned shopping-sidan: ”Enklare”

Ska fokusera mer på direkta annonsintäkter, enligt uppgifter.

Instagram kan göra sig av med sin shopping-sida, rapporterar The Information. Enligt ett internt meddelande, som skickats till de anställda under tisdagen, kommer den att försvinna på grund av "nya prioriteringar".

Istället ska fokus riktas mer mot att driva intäkter via annonser och en mindre personaliserad shoppingsida, som går under namnet "Tab Lite".

Annons

Handeln är fortsatt viktigt för Instagram och vi försöker göra det enklare för människor att upptäcka och shoppa produkter i appen via flödet, stories, reels och innovationer som live shopping och drops, säger en talesperson för Instagramägaren Meta till Business Insider.

Meta har under sommaren meddelat sina anställda att man kommer att skala ned på ett antal handelsfunktioner. Bland annat vad gäller investeringen i "creator commerce" på Instagram, shoppingsektionen "Vänner och familj" och communitydrivna shoppingprojekt och visuell sökning.

De lämnar dock inte shoppingen bakom sig, utan verkar av allt att döma förenkla den med mer kostnadseffektiva lösningar. Meta har ju investerat tungt i sitt Metaverseprojekt, som just nu blöder pengar. Samtidigt har e-handeln haft svårt att nå upp i de nivåer man prickade under pandemin.

Vårt mål är fortfarande att göra Instagram till den bästa platsen att upptäcka och köpa produkter från varumärken och kreatörer de älskar, säger en talesperson till The Information.

Annons