ANNONS

Instagram öppnar för masstaggning av produkter

Alla ska få makten i sina egna inlägg.

ANNONS

Instagrams väg mot ett allt mer shoppingfokuserat socialt nätverk fortsätter. Nu expanderar man vissa av e-handelsfunktionerna till alla användare.

The Verge rapporterar att Instagram nu släpper lös produkt-taggning i det sociala nätverket. Funktionen som rullades ut 2016 ska nu bli tillgänglig för alla användare. Redan idag ska 1,6 miljoner produkter taggas varje vecka på Instagram.

Tidigare har man behövt ett företagskonto eller ett “creator”-konto för att tagga produkter i ett av sina inlägg. Nu ska dock gemene man även få denna funktionalitet.

Att tagga en produkt innebär att den får en synlig länk i själva bildinlägget, som öppnar för andra användare att klicka på den och köpa den.

Testar affiliate-lösning

Enligt ägarbolaget Meta ska dock användarna inte få en kickback på de produkter som de taggar, i dagsläget. Samtidigt så meddelar företaget att man testar ett affiliate-program kopplat till den nu frisläppta funktionen, vilket alltså öppnar möjligheten för att tjäna pengar på att tagga produkter.

E-handlare som är aktiva på Instagram med sina produkter kommer nu att få en notis om någon taggar deras produkter i ett inlägg. De ska även ha möjligheten att blockera för andra att tagga produkterna.

Att tagga produkter öppnas nu för alla användare i USA och kommer att rullas ut bredare över tid.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se