ANNONS

Intäkterna från AI skjuter i höjden: "Betydligt högre konverteringsgrad"

Pontus Vippelius
Men sommaren bjöd på ett trendbrott.

Den AI-drivna trafiken till svenska e-handlare har ökat med över 6 800 procent det senaste året, med en ännu kraftigare ökning i transaktioner och intäkter. Trots de imponerande årssiffrorna visade juli månad på en säsongsbetingad nedgång i trafikvolym – den första sedan i vintras.

ANNONS

En ny sammanställning från byrån AdRelevance visar på en dramatisk ökning av trafik från AI-kanaler som ChatGPT, Perplexity, Gemini och Copilot till svensk e-handel. Jämfört med juli 2024 ökade trafiken från dessa källor med hela 6 811 procent i juli 2025.

Effekten på affärerna var ännu mer markant. Antalet transaktioner från AI-trafik steg med 15 600 procent och de genererade intäkterna ökade med cirka 16 800 procent under samma period.

Vi ser fortfarande små volymer i absoluta tal, men tillväxttakten är svår att ignorera. AI-besökare har en betydligt högre konverteringsgrad än många andra trafikkällor, säger Pontus Vippelius, Head of SEO på AdRelevance, i en kommentar.

Första trafikminskningen på månader

Trots den starka årstrenden bröts den kontinuerliga månatliga tillväxten i juli. Jämfört med juni sjönk trafiken från AI-källor, vilket markerar den första nedgången sedan perioden januari-februari i år.

Enligt AdRelevance beror tappet främst på säsongsmönster. Intressant nog ledde den minskade trafiken inte till minskade intäkter. Tvärtom ökade både konverteringsgraden och det genomsnittliga ordervärdet (AOV), vilket resulterade i att de totala intäkterna från AI-kanaler ändå växte jämfört med juni.

Liten andel med stor påverkan

I juli utgjorde AI-trafiken 0,10 procent av den totala trafiken till svensk e-handel, en andel som var oförändrad från juni. Trots den blygsamma andelen har trafiken en oproportionerligt stor inverkan tack vare en hög konverteringsgrad, som enligt AdRelevance närmar sig det dubbla jämfört med organisk trafik från Google.

Besökare från AI-kanaler kommer ofta in i köpresan närmare ett beslut. För en e-handlare kan även små mängder av den här trafiken ge oproportionerligt stor effekt på intäkterna, förklarar Vippelius.

LÄS ÄVEN: E-handlare sålde för 1,2 miljoner via ChatGPT och Google

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se