Search
Close this search box.
ANNONS

Interflora firar 100 år - talar ut om steget till e-handel: “Inte så stort”

Nina Lindvall, vd
Foto: Interflora
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

En av e-handelspionjärerna.

ANNONS

Blomsterförmedlaren Interflora fyller 100 år och utåt så inleder man festligheterna idag den 20 april. Men internt kunde man förstås inte hålla sig från lite extra fest.

Vi startade Interfloras 100 års-jubileum redan i början av året med en stor fest i Blå hallen och igår firade vi kampanjstarten med tårta tillsammans med alla kollegor på kontoret. Men firandet ut motkonsument fortsätter hela året med bland annat 100 kronors-kampanjer, erbjudanden, jubileumsbuketter, designsamarbete med en känd glaskonstnär och kundklubbsaktiviteter, berättar företagets vd Nina Lindvall för Ehandel.

Företagets resa startade alltså redan 1923 när föreningen för Blomsterbeställningsförmedling grundades.

Plansch från 1924 med företagets slogan

Året efter byttes namnet till Föreningen Blomsterförmedlingen, FBF, och först 1970 så fick de dagens namn Interflora.

“Såg tidigt potentialen”

Andra spännande milstolpar var till exempel 1952 då man lanserade begreppet Blommogram. Men det största steget, enligt oss, skulle ske 1995, då företaget drog igång sin e-handel. Det vill säga i precis samma veva som Amazon såg dagens ljus.

Hur ser ni tillbaka på steget till e-handel idag? Hur fungerade allt innan dess?

Steget in i e-handel var inte så stort som man kan tro. Blommogramverksamheten datoriseras redan 1983 och var då långt före andra branscher. Butikerna var anslutna till Interflora via ett centralt ordersystem som enkelt kunde kopplas samman med e-handeln, säger Nina Lindvall, och fortsätter:

Resan till e-handel började faktiskt med att Interfloras dåvarande vd varit på ett seminarium om framtidens handel och där hörde talas om e-handel. Detta var i början av 1995 och man såg tidigt potentialen i att digitalisera affären ytterligare och bygga en hemsida. I oktober samma år var Interfloras första e-handel live.

Svår fråga kanske men hur ser ni på era 100 år på marknaden - hur har ni kunnat hålla er relevanta så länge?

Det är en tidlös tjänst och en stark affärsidé. Interflora har stått med samma uppdrag nu som för 100 år sedan och behovet av att uttrycka känslor som omtanke, glädje och uppskattning genom blommor har funnits i alla tider.

2020 så började dock Interflora bredda sig lite. Företaget förvärvade då e-handeln Chokladogram.se och 2022 startade man i egen regi upp Skicka Presenter. Pandemin gav förstås också en rejäl tillväxt för Interflora då folk hindrades från att träffas.

Hur går det för Chokladogram och Skicka Presenter? Några lyckade synergieffekter med huvudbutiken?

De båda är stadigt växande verksamheter som följer vår tillväxtplan så vi är väldigt nöjda med det. Men det finns absolut synergier, vi hade både resurser och kompetens inom teamet när vi startade.

Företaget har idag 550 anslutna blomsterhandlare och man förmedlar 1,1 miljoner Blommogram varje år.

Vi har tre starka tillväxtår bakom oss och har ett fortsatt högt tempo i vår digitala utveckling. Vi siktar hela tiden framåt och vårt mål är att fortsätta leverera blommor till våra kunder i minst 100 år till, säger Nina Lindvall.

Dela artikeln: