ANNONS

Intervju med VD:n efter succésiffrorna: "Väl rustade för tillväxt"

Steine Gretarsson
Nya lokaler bäddar för framtiden.

Efter att nyligen ha presenterat starka siffror för fjolåret, med en omsättningsökning på över 16 procent till över 350 miljoner kronor och ett resultatlyft på nästan 31 procent, delar Däck365:s vd Steine Gretarsson nu med sig av insikterna bakom framgångarna och företagets framtidsplaner.

Gick året som planerat?

Även 2024 blev ett bra år och enligt vår plan, säger Steine Gretarsson till Ehandel.se.

ANNONS

En särskilt glädjande milstolpe enligt vd:n var utmärkelsen "Årets butik" i kategorin Fordon och Tillbehör, framröstad av Prisjakts användare – för tionde gången i Sverige.

Vi har även fått samma utmärkelse i Finland och Norge, vilket bekräftar vår förmåga att leverera en uppskattad kundupplevelse över flera marknader, tillägger han.

Företaget ser även kontinuerligt höga kundbetyg på omdömessidor som Trustpilot och Prisjakt.

Kostnadskontrollen fortsätter

På frågan om hur Däck365 lyckats förbättra resultatet pekar Gretarsson på en kombination av noggrann kostnadskontroll och strategiska val gällande företagets infrastruktur.

Vi är försiktiga när det gäller att dra på oss kostnader, men för att ta något konkret så har en av våra framgångsfaktorer varit att vi valde att själva bygga vår webbshop samt alla interna system, förklarar han.

Detta egenutvecklade upplägg har fokuserat på att skapa en smidig och tydlig kundupplevelse, effektivt stöd för personalen, samt förenkling och automatisering.

Vi har kunnat skräddarsy en lösning som enligt oss är effektiv. Denna strategi har gett oss stor flexibilitet och förmåga att snabbt anpassa oss efter kundfeedback, interna behov samt externa förändringar, säger Gretarsson.

Detta ligger i linje med företagets tidigare uttalade filosofi om att undvika externa konsulter och ständigt optimera processerna.

Flyttat in i större kontor

Den tidigare rapporterade utmaningen med lokaler som blivit för små är nu löst.

Vi hade ju vuxit ur våra tidigare lokaler. Vi är fortsatt kvar där men när vi fick chansen till ytterligare lager, större kontor och omklädningsrum i grannfastigheten så tog vi den, berättar Gretarsson.

Efter renovering flyttade företaget in i de nya delarna i början av 2025.

Vi har nu tillgång till större kontor, matsal, omklädningsrum och lager – vilket skapar goda förutsättningar för fortsatt expansion.

Inledningen på 2025 har också varit lovande för Däck365.

Året har börjat bra, tillväxten fortsätter och vi är väl rustade för ytterligare tillväxt. Än en gång har våra engagerade medarbetare och pålitliga leverantörer gjort det riktigt bra, säger en nöjd vd.

"Vi har en plan"

Framåtblickande är strategin klar:

Vi står på en stabil grund och har ett välfungerande upplägg, så vårt fokus ligger på att fortsätta utveckla vår affärsmodell för att skapa långsiktig och lönsam tillväxt.

Gällande ytterligare internationell expansion utöver de nuvarande marknaderna Sverige, Norge och Finland, är Gretarsson försiktigt optimistisk.

Vi utvärderar löpande olika möjligheter till förbättringar – både vad gäller nya marknader och en breddning av vårt erbjudande till kunden. Vi har en plan, men inget vi kan kommentera närmare i dagsläget. Samtidigt ser vi fortsatt stor potential även på våra befintliga marknader med vårt nuvarande upplägg.

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se