Intresset för betallänk rusar i coronatider: ”Vi slipper stillestånden”

Samma betalsätt, oavsett om kunden handlar i butik, över telefon eller på sin egen tröskel. Den senaste tiden har intresset ökat för betallösningar som är oberoende av det fysiska rummet. Här är ett par verkliga exempel på hur företag jobbar med distansbetalningar just nu.

– Nu i coronatider ger det en möjlighet att till exempel flytta kassan till bilen eller parkeringen, säger Marcus Westberg på Bastuspecialisten, som jobbar framgångsrikt med Ecster Pay Link.

För många butiker har den senaste tidens ändrade köpbeteenden varit ett hårt slag. För andra har det varit ”business as usual” eller till och med en ökad aktivitet. Anders Hjälmarstedt jobbar som servicetekniker på Electrolux sedan 13 år tillbaka och hjälper kunder i Stockholmsområdet med deras vitvaror i hemmet. Han upplever att coronasituationen lett till en ökning i antalet uppdrag den senaste tiden.

– Många jobbar hemma och använder sina apparater mer. Det ökar behovet av service och innebär att det är fulla dagar för oss just nu, säger Anders.

Dagen börjar på kontoret, där han samlar ihop utbytesdelarna till dagens jobb och kontaktar morgondagens kunder om besökstider. De flesta vitvarorna lagas redan vid första besöket och Anders kan åka därifrån med en nöjd kund.

Smidigt via Swish

Sedan i höstas har Electrolux tekniker ytterligare ett verktyg för att uppnå maximal kundnöjdhet vid besöket. Så fort servicen är utförd kan kunden nämligen betala för den på sin egen tröskel via Ecster Pay Link, i stället för att behöva vänta på en faktura. Ecster Pay Link är en betallänk som skickas till kundens mobil eller mejl, där kunden identifierar sig med BankID och sedan väljer önskat betalsätt.

Bland betalsätten kort, faktura och delbetalning är det ett som sticker ut. En övervägande majoritet av kunderna väljer att betala för sin vitvaruservice med Swish.

– Visst är det en extra uppgift för oss, men det tar max en minut att göra och innebär att du kan avsluta allt på plats, utan att hänvisa vidare.

Jag bara skriver upp ordernummer, vad jag gjort, pris och telefonnummer, så kan kunden själv välja hur de vill betala, säger Anders Hjälmarstedt.

Avslut direkt i telefonluren

Hos Bastuspecialisten i Bromma är distansbetalningar via länk en del av den dagliga verksamheten. Butiken har funnits i över 50 år och säljer i stort sett allt som har med trivsel, utemiljö och brasvärme i hemmet att göra. Här har man tydligt märkt effekten av att många planerar en sommar i Sverige.

–  Många av våra kunder har planerat utlandsresor som inte blir av och passar i stället på att rusta upp på hemmaplan.

Just nu är det mycket bastu till sommarstugan, vedeldade pizzaugnar och liknande till uteplatser, säger Marcus Westberg, säljare och ansvarig för e-handel på Bastuspecialisten.

E-handeln är ett alternativ för att hålla social distansiering. Med Ecster Pay Link kan Bastuspecialisten också avsluta affären direkt med en kund som ringer in och samtidigt guida kunden i valet av produkter. Betallänken uppskattas också särskilt av hantverkare som ska hämta ut varor och inte vill ligga ute med tusenlappar åt sin kund, berättar Marcus Westberg.

– Då kan vi snabbt och enkelt skicka en Ecster Pay Link till kunden, som identifierar sig med BankID och hantverkaren kan hämta sina varor.

Tidigare fick vi antingen vänta på bankgiroöverföringen eller så fick hantverkaren ligga ute med pengarna. Nu slipper vi stillestånden.

Dubbelt så många betallänkar

Att många företag upptäcker fördelarna med distansbetalning just nu är tydligt. Hittills i år har dubbelt så många betallänkar skickats via Ecster Pay Link jämfört med samma period förra året. En förklaring är att företag efterfrågar ett sätt att göra affärer direkt i kundkontakten, även om kunden inte kan komma till den fysiska butiken, enligt Cecilia Zielfelt, Product Area Manager för Ecster Pay.

– Risken än stor att man tappar affären om man måste hänvisa alla slutköp till en fysisk butik eller en webbshop.

Med Ecster Pay Link kan säljaren maximera kundkontakten och hjälpa hela vägen till köpet.

Ecster Pay Link kan fungera som ett alternativ till e-handel för den som inte satt upp en egen webbshop, men också tillföra värden till e-handeln och lyfta helhetserbjudandet.

– I en nätbutik kan man i lugn och ro själv leta upp de varor man önskar. Betallänken kompletterar här den totala kundupplevelsen tycker jag då den hjälper både företaget och kunden med de köp där man kan behöva råd och stöd innan man slutför sitt köp. Den är ett perfekt komplement till e-handel och en perfekt betallösning till den personliga försäljningen, säger Cecilia Zielfelt.

Vill du veta mer om hur Ecster Pay Link kan hjälpa dig i din affär? Gå in här.