iPhone fortfarande i topp när det gäller M-handel

Apple och iOS behåller tätpositionen när det kommer till vilka användare som nyttjar sina mobila enheter för inköp på nätet. Enligt en ny undersökning använder nästan 70 procent av iPhone-användarna sina telefoner för att shoppa. Samtidigt skaffar allt fler företag mobilanpassade sajter.

När det gäller att e-handla från sin smartphone så är det fortfarande ägarna till Apples iPhone som ligger i topp. Enligt en ny undersökning från Forrester Research använder 69 procent av de amerikanska iPhone-ägarna sina telefoner för att shoppa.

Android kommer på andra plats med 53 procent följt av Blackberry samt Windows-telefoner med 35 procent, respektive 32 procent.

Annons

I samma undersökningen där 53 427 amerikaner över 18 år fått svara på hur de använder sina smartphones, säger 86 procent av ägarna till en iPhone att de använder telefonen för att reka och planera eventuella inköp. Även här kommer Android på andra plats med 76 procent följt av Blackberry och Windows.

99 procent har snart mobil sajt

Samtidigt växer antalet mobilanpassade sajter på andra sidan pölen. Enligt Forresters undersökning hade 70 procent av de tillfrågade företagen en mobilanpassad sajt under årets första kvartal. Under första kvartalet 2012 låg den siffran på 56 procent.

Samtidigt svarade 29 procent att de planerar att lansera en mobil sajt, något som betyder att det bara är 1 procent kvar som inte hade några planer på att göra så. När det gäller mobila applikationer säger 54 procent av företagen som är verksamma på nätet att de har en iPhone-app medan 34 procent säger att de kommer att lansera en under året.

44 procent av de tillfrågade har en app för Android och 30 procent planerar att lansera en under året. När det gäller Blackberry (12% och 7%) och Windows är de siffrorna betydligt lägre (6% och 10%).

– Konsumenterna förväntar sig en smidig och enkel upplevelse när de använder sina smartphones för att handla så det är viktigt för företagen att investera i mobil teknik. Konsumenternas förväntningar utvecklas i rasande fart, så de ansvariga för mobila tjänster måste också jobba fort, säger Julie Ask, vice VD och chefsanalytiker på Forrester.

Källa: Internet Retailer

Annons